x

TERIMA KASIH KERANA MENZIARAHI LAMAN INI -- CATATAN TENTANG SEBAHAGIAN DARIPADA KISAH HIDUP SAYA, DAN PENGLIBATAN SAYA DALAM PENULISAN (KREATIF DAN BAHASA) LAMAN INI SEDANG DIUBAH SUAI DAN DITAMBAH - DIGABUNGKAN DENGAN LAMAN TITIS TINTA SUPAYA LEBIH MANTAP

30 Julai 2010

38. MEMOHON PINJAMAN

.
TEKANAN perbelanjaan bermula tahun kedua pengajian amat dirasa. Hal ini terjadi kerana aku dan rakan-rakan perlu membayar yuran universiti. Sekiranya tidak dijelaskan, kami tidak dapat menduduki peperiksaan. Kami pun mula sibuk mencari penaja.

2. Aku memohon pinjaman daripada Yayasan Kelantan. Borangnya aku peroleh dengan pertolongan Kamaruzaman. Aku ditemu duga pada 21 Disember 1995 di bahagian Hal Ehwal Pelajar UM. Pada bulan Februari 1996, aku dimaklumkan bahawa permohonanku berjaya. Aku dijamin oleh adikku, Azmi yang sedang berkhidmat di Bank Bumiputra Kota Bharu, dan seorang rakannya, Encik Zamaluddin bin Zainal Abidin, yang bekerja di tempat yang sama. Pinjaman itu berkuat kuasa selama tiga tahun, mulai penggal pertama sesi 1995/1996 hingga penggal kedua sesi 1997/1998. Nilainya RM3,000.00 setahun. Oleh itu, untuk pengajian selama tiga tahun, aku akan dibantu sebanyak RM9,000.00. Bayaran disalurkan melalui Bendahari UM pada setiap penggal, dan aku akan mendapat jumlah bersih setelah ditolak pelbagai yuran yang perlu melalui Bank Bumiputra Cawangan UM.

3. Sebelum pinjaman Yayasan Kelantan diluluskan, aku juga memohon dua pinjaman daripada UM. Kedua-dua pinjamanku ini dijamin oleh Encik Ghani bin Jambol, bapa saudara isteriku yang tinggal di Binjai, Chukai, Kemaman, dan Encik Aliyas bin Yahya, seorang kenalan bapa mentuaku yang tinggal di belakang rumahnya di Kampung Mak Cili, Chukai, Kemaman. Pinjaman pertama ialah Pinjaman Penuntut yang diluluskan dan ditandatangani perjanjian pada 16 Disember 1995 bernilai RM1,500.00. Pinjaman kedua ialah Pinjaman Bagi Menampung Kenaikan Yuran, yang berjumlah RM510.00, yang diluluskan dan ditandatangani perjanjian pada 2 Januari 1996. Dengan itu, pinjamanku dengan UM berjumlah RM2,010.00.

4. Setelah pinjaman Yayasan Kelantan yang berjumlah RM3,000.00 setahun diluluskan, pihak UM telah menarik balik Pinjaman Bagi Menampung Kenaikan Yuran yang berjumlah RM510.00 itu. Hal itu terjadi kerana dasar UM tidak membenarkan pelajarnya mendapat pembiayaan melebihi RM4,500.00 setahun.

5. Pihak Bendahari UM didapati selalu melewatkan bayaran pinjaman itu kepada pelajar walaupun telah mendapat bayaran daripada yayasan atau penaja. Hal ini disebabkan bahagian kewangan mendapat untung sekiranya wang dimasukkan oleh yayasan atau penaja ke dalam akaunnya dapat dibiarkan lama dalam simpanan. Pelajar yang sentiasa sensitif dan memerlukan wang, tidak berdiam diri. Apabila mendapat tahu daripada penaja bahawa wang telah dikreditkan ke dalam akaun universiti, mereka akan menyerbu bahagian kewangan. Tidak beberapa hari kemudian, pelajar akan mendapati bahagian mereka telah dikreditkan ke dalam akaun masing-masing. Selalunya aku akan mengeluarkan pinjamanku daripada bank untuk keperluan secara berdikit-dikit pada awal bulan berikutnya.

6. Pinjaman itu membantuku mengurangkan beban perbelanjaan keluarga. Belanja makan kami tidaklah besar kerana kami berjimat. Aku menjadi “bendahari” keluarga, membolehkan aku mengawal perbelanjaan. Untuk apa-apa keperluan, isteriku akan memintanya daripadaku. Yang sangat membebankan ialah bayaran sewa rumah dan bil elektrik dan air. Oleh sebab blok B itu mempunyai satu meter elektrik dan satu meter air sahaja, maka kami terpaksa berkongsi bayaran bil kedua-duanya sama banyak, walaupun mungkin ada sesetengah rumah yang menggunakan jumlah yang lebih. Ketika aku tahun kedua di UM, tuan rumah menaikkan sewaan kerana telah membaiki bahagian atap yang bocor, termasuk di bahagian bilikku. Dia meminta sehingga RM350.00 sebulan, kenaikan sebanyak RM70.00. Aku segera menelefon tuan rumah dan membuat rayuan. Dia membenarkan aku membayar RM320.00 sahaja sebulan tetapi mahu hal itu tidak diketahui penyewa lain. Aku pula ditugaskan memungut sewaan itu daripada penghuni lain setiap bulan. Pada hari kelima atau keenam bulan berikutnya, dia akan datang mengambil sewaan itu daripadaku, selalunya pada awal malam. Aku juga diminta menjadi pemungut bayaran kongsi bil elektrik dan air dan membuat bayaran agar tidak tertunggak. Aku menerima tugas itu dan melaksanakannya tanpa masalah.
.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan