x

TERIMA KASIH KERANA MENZIARAHI LAMAN INI -- CATATAN TENTANG SEBAHAGIAN DARIPADA KISAH HIDUP SAYA, DAN PENGLIBATAN SAYA DALAM PENULISAN (KREATIF DAN BAHASA) LAMAN INI SEDANG DIUBAH SUAI DAN DITAMBAH - DIGABUNGKAN DENGAN LAMAN TITIS TINTA SUPAYA LEBIH MANTAP

23 Julai 2010

37. MENDAFTAR DI UNIVERSITI MALAYA

.
DENGAN keputusan peperiksaan tahun pertama itu, aku layak untuk mengikuti kursus tahun kedua Ijazah Sarjana Muda Sastera yang diadakan di kampus Universiti Malaya (UM) sepenuh masa. Semua rakanku juga layak ke tahun kedua. Pada bulan Julai 1995, aku diarahkan melapor diri di Kolej Kesembilan. Kolej ini merupakan asrama paling baharu di UM, yang terletak tidak jauh dari Seksyen 17 Petaling Jaya.

2. Pada hari yang ditetapkan, aku dan rakan-rakan mendaftar di asrama itu. Di situ aku terjumpa dengan Pak Ishak, seorang peneroka di Felda Sungai Tekam Utara, Pahang. Dia menemani anaknya yang pintar ketika bersekolah di SMJX dulu mendaftar untuk Kursus Asasi Sains. Ketika pelajar baharu mengikuti minggu suai kenal, kami dari Program Kembar IB-UM dikecualikan daripada mengikuti program itu di sekitar kampus atau di Asrama Kesembilan. Kami yang meminta pengecualian itu kerana kami pelajar tahun kedua. Alhamdulillah, permohonan kami diterima. Walaupun begitu, kami diminta hadir dalam acara yang melibatkan ceramah dan taklimat yang diadakan di Dewan Tuanku Canselor, khususnya Majlis Ikrar Siswa.

4. Setelah tamat minggu suai kenal itu, kami berebut-rebut mendaftar subjek atau kursus pilihan kami yang diadakan sehari suntuk. Pada hari itu, aku bertemu pula dengan pelajarku di SMJX dulu. Pelajar perempuan itu yang mulanya beratur di depanku menunggu giliran pengesahan mata pelajaran Sejarah, mengenaliku sebaik-baik dia berpaling. Dia berseru nyaring sambil melonjak kegirangan, menyebabkan pelajar lain memandang kami secara spontan. Ketika memasuki ruang hadapan Perpustakaan Utama UM, seorang lagi bekas pelajarku di SMJX memanggilku dengan suara lantang dari jarak yang agak jauh dan tergesa-gesa datang bertemuku. Ramai orang memandangku, menyebabkan aku terpaksa memberi isyarat kepada pelajar perempuan itu supaya tidak bising. Meskipun begitu, aku terasa sungguh bahagia kerana anak didikku telah berjaya ke menara gading. Yang uniknya, kami sama-sama belajar dalam tahun kedua. Pelajarku yang mengambil mata pelajaran Sejarah itu pula sama tutorial denganku. Suatu kali, ketika aku berbahas dengan seorang pelajar Cina dalam satu tutorial, bekas pelajarku itu bersungguh-sungguh membela dan menyokong pendapatku.

5. Semasa tahun kedua itu, aku mengambil sembilan mata pelajaran, iaitu Tatabahasa Normatif Bahasa Melayu Moden II, Prosa dan Puisi Melayu Klasik dan Moden, Sejarah Asia Tenggara dari Kurun Pertama Sehingga Awal Kurun ke-15, Sejarah Malaysia, Etnografi Alam Melayu, Pengantar Linguistik dengan Rujukan Khas kepada Bahasa Melayu, Tamadun Islam, Isu-isu Alam Sekitar: Suatu Pandangan Dunia, dan Bahasa Inggeris. Kuliah bermula pada pukul 8.00 pagi, dan kadang-kadang terdapat kuliah atau tutorial sehingga jam 6.00 petang. Kadang-kadang, ada pensyarah meminta kami datang pada waktu malam atau pada hari Sabtu untuk menggantikan kuliahnya yang tidak dapat dilaksanakan kerana dia tidak dapat hadir.

6. Seperti juga semasa berkuliah di IB, aku yang tidak mempunyai kenderaan sendiri menggunakan perkhidmatan bas awam untuk ke kampus. Pada pukul 7.00 pagi aku menaiki bas yang berpusing arah tidak jauh dari rumah sewaku. Aku turun di simpang yang berhadapan dengan pejabat Tenaga Nasional di Jalan Pantai Baru. Dari situ, aku akan berjalan kaki ke kampus UM. Ketika balik, aku berjalan kaki dari kampus, dan menaiki bas di simpang depan Tenaga Nasional itu. Ketika menunggu kuliah atau tutorial petang, aku akan makan tengah hari di kafetaria Fakulti Sastera atau di kafetaria Asasi Sains, ataupun di Perdana Siswa. Aku selalu menunaikan solat di surau Pengajian Melayu. Sekiranya kuliah atau tutorialku tamat jam 5.00 atau 6.00 petang, aku akan tiba di rumah ketika Maghrib sudah menjenguk. Hal ini cukup memenatkan aku. Walau bagaimanapun, hal itu tidak menghalangku untuk mengulang kaji pelajaran atau menyiapkan kerja yang dibekalkan oleh pensyarah pada waktu malam. Sudah menjadi kebiasaanku, nota yang kusalin semasa kuliah atau tutorial, akan aku salin semula dengan kemas, dan selalunya berserta dengan tambahan atau rujukan tertentu. Ketika ada ruang kosong sementara menunggu waktu kuliah atau tutorial, aku akan menghabiskan masa di Perpustakaan Utama atau di Perpustakaan Pengajian Melayu, atau membelek-belek buku baharu di Kedai Buku UM.

7. Bilik kuliahku terletak di sekitar bangunan pentadbiran Fakulti Sastera dan Sains Sosial. Kuliah selalunya diadakan di Dewan Syarahan A, Dewan Syarahan B, dan Dewan Syarahan C. Tutorial diadakan di bilik-bilik yang terdapat di blok Jabatan Pengajian Melayu dan blok Jabatan Pengajian Media. Walaupun kami warga baharu di UM, kami sebagai guru selalu menjadi sandaran kepada pelajar tahun kedua yang sedia berada di UM. Kami selalu mempunyai banyak idea, pendapat dan kerenah, sehingga ada pensyarah atau tutor hanya menggeleng-geleng kepala dengan telatah kami yang selalu lucu dan meriuhkan suasana.

9. Selalunya pada hari Jumaat aku mempunyai kelapangan dan sering berpeluang rehat di rumah. Tidak disebabkan tiada kuliah atau tutorial pada hari itu, tetapi selalunya ditiadakan kerana sering diminta oleh pihak “mahasitua” dengan menggantikannya pada hari lain. Pensyarah yang memahami keadaan kami yang berkeluarga dan berjauhan, kerap mengizinkan kami berbuat demikian. Rakan-rakanku sanggup menghadapi jadual yang padat pada setiap hari supaya hari Jumaat menjadi kosong. Dengan cara ini, mereka dapat pulang ke kampung pada malam Jumaat, dan kembali semula ke Kuala Lumpur pada malam Isnin. Sampai sahaja pada pagi Isnin, jika ada kuliah pagi, mereka akan terus ke kampus. Dua orang rakan karibku, Kamaruzaman dan Suhaimi, oleh sebab setiap minggu berulang-alik, menjadi sangat rapat dengan drebar bas, sehinggakan tiket mereka juga ditempah melalui drebar bas sahaja. Sebulan sekali, dalam keadaan lapang berturut-turut hari begini, aku sekeluarga mengambil peluang mengunjungi rumah adik bongsuku, Aini di kuarters askar Kem Sungai Besi, dan bermalam di sana. Apabila cuti penggal atau hari raya sahaja kami pulang ke kampung, sama ada ke Dungun atau ke Temangan Lama.

10. Kami juga diberi banyak tugasan. Setiap tugasan perlu disiapkan dan dihantar dalam masa dua minggu sahaja. Tugasan tersebut kadang-kadang perlu disiapkan secara berkumpulan, tetapi seringnya merupakan tugasan individu. Sekiranya tugasan berkumpulan, kami dibenarkan membentuk kumpulan sendiri. Untuk tugasan kumpulan ini, selalunya aku ditugaskan sebagai penulis tugasan, manakala ahli lain bertanggungjawab mencari bahan rujukan. Sekiranya rujukan dalam bahasa Inggeris, rakan yang fasih bahasa itu diminta membuat terjemahan. Kami akan berbincang tentang format dan isi kasar, dan yang selebihnya akan aku susun dan kelentong sendiri. Aku akan menaip tugasan dengan kemas menggunakan mesin taip dan diserahkan kepada rakan lain untuk diperbanyak. Sebagai penulis tugasan, aku sering dikecualikan daripada sebarang bayaran fotostat bahan nota atau rujukan. Pembentangan juga dibuat oleh ahli lain. Bagi tugasan individu, selalunya aku siapkan lebih awal. Sekiranya diminta oleh rakan, aku akan memberi format, isi dan bahan rujukannya, atau drafnya, tetapi jarang aku memberi mereka skripku yang telah sempurna.

11. Universiti Malaya sangat mementingkan pencapaian akademik. Walaupun banyak tugasan dibuat, 80% pencapaian pelajar dibuat dengan berdasarkan peperiksaan. Oleh itu, setiap subjek perlu mengadakan peperiksaan. Dalam peperiksaan akhir tahun kedua, aku mendapat Pangkat Lulus apabila aku memperoleh gred A+ bagi Tatabahasa Normatif Bahasa Melayu Moden II, gred A bagi Pengantar Linguistik, dan Tamadun Islam, gred B bagi Prosa dan Puisi Melayu Klasik dan Moden, Sejarah Malaysia, dan Etnografi Alam Melayu, gred C bagi Sejarah Asia Tenggara Kurun Pertama sehingga Awal Kurun ke-15, dan Bahasa Inggeris, dan gred D bagi Isu-isu Alam Sekitar.
.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan