x

TERIMA KASIH KERANA MENZIARAHI LAMAN INI -- CATATAN TENTANG SEBAHAGIAN DARIPADA KISAH HIDUP SAYA, DAN PENGLIBATAN SAYA DALAM PENULISAN (KREATIF DAN BAHASA) LAMAN INI SEDANG DIUBAH SUAI DAN DITAMBAH - DIGABUNGKAN DENGAN LAMAN TITIS TINTA SUPAYA LEBIH MANTAP

06 Ogos 2010

40. TAHUN TERAKHIR PENGAJIAN

.
TAHUN akhir pengajian yang bermula Julai 1997 aku anggap sebagai tahun yang sangat kritikal. Aku harus mengekalkan pencapaianku yang agak baik dalam peperiksaan tahun-tahun sebelumnya agar cita-citaku untuk memperoleh Kelas Pertama tercapai. Sudah masuk tahun kelima aku mengalami susah senang seorang yang bakal bergelar graduan. Harapanku pengorbananku selama ini akan berbalas dengan keputusan yang baik. Sekiranya aku berjaya mendapat pangkat Cemerlang semasa dalam Kursus Perguruan Asas di IB dahulu dan memperoleh Anugerah Akademik Terbaik Pengajian Melayu, tidak mustahil untuk kuulangi kegemilanganku itu. Aku mahu menjadi graduan yang bukan sekadar lulus, tetapi dalam tahap cemerlang.

2. Pada tahun terakhir ini, aku hanya perlu mengambil lapan kursus sahaja, kerana aku sudah lulus Bahasa Inggeris. Kursus wajib yang kuambil ialah Pengajaran Bahasa Melayu; Tatabahasa Wacana Bahasa Melayu; Dialektologi Bahasa Melayu; dan Latihan Ilmiah (2 unit). Kursus Fakulti pula kupilih Menulis Cereka II (Novel); dan Isu-isu Alam Sekitar di Malaysia. Kursus bahasa asing pula kuteruskan dengan Bahasa Filipino II. Latihan Ilmiah dianggap sebagai dua unit kerana diperiksa oleh dua orang, iaitu pensyarah penyelia dan seorang penyelia lain.

3. Pemilihan Bahasa Filipino sekali lagi menimbulkan kekecohan dalam kalangan peserta Rancangan Bahasa Melayu. Banyak kalangan pelajar lain mahu bersaing dengan kumpulan “mahasitua” untuk mengambil mata pelajaran itu. Akhirnya kami tetap menang kerana pendaftar mata pelajaran memilih kami juga dengan dua alasan: kami sudah mengambil Bahasa Filipino I, maka wajar meneruskannya, dan pelajar yang masih muda perlu belajar yang lebih mencabar, sesuai dengan kemampuan mereka. Pensyarah Bahasa Filipino II pada awalnya pensyarah yang sama, tetapi kemudiannya bertukar kepada seorang pensyarah lain, yang juga berasal dari Filipina. Pensyarah baharu ini lelaki, sudah lama menetap di Malaysia, dan banyak perkataan Melayu yang difahaminya. Menurutnya, anak lelakinya yang belajar di Malaysia tidak mahu belajar di Sekolah Antarabangsa, sebaliknya belajar di sekolah biasa, dan dapat menguasai bahasa Melayu, sehingggakan dia sendiri belajar daripada anaknya itu. Anaknya itu juga enggan melanjutkan pengajian di peringkat ijazah di negara asalnya, kerana mahu meneruskan pengajian di universiti di Malaysia. Aku pernah membaca kisah pensyarah itu dalam surat khabar. Dia juga ramah seperti pensyarah sebelumnya.

4. Pada tahun terakhir ini juga, aku mengambil keputusan memilih Latihan Ilmiah. Melalui Latihan Ilmiah, satu latihan atau tugasan, aku akan dikira mengikuti dua unit. Aku tertarik dengan bentuk dialek yang kupelajari dalam subjek Dialektologi yang diajarkan oleh Encik Nuwairi bin Khazaie. Dengan itu, aku mengambil keputusan menulis latihan ilmiah tentang dialek, dan memohon dia menjadi penyeliaku. Jenuh juga aku memilih tema dan judul latihan ilmiahku itu. Yang kubimbangi ialah fakta yang sedikit atau tidak dapat dikembangkan akan menyebabkan penulisannya tergendala. Setelah beberapa ketika membuat pertimbangan, akhirnya aku menghantar kertas cadangan untuk menulis latihan ilmiah berjudul Pemendekan Kata dalam Dialek Kelantan. Setelah dibuat perbincangan, Encik Nuwairi dan Jabatan Pengajian Melayu meluluskan kertas cadanganku itu.

4. Pemilihan Kursus Fakulti, Menulis Cereka II (Novel) memang kena benar dengan minatku. Sebelum ini, aku tidak berpeluang untuk mengikutinya. Pensyarahnya ialah Haji Abdullah bin Tahir, penulis dari Kelantan yang memang dikenali ramai. Walau bagaimanapun, Abdullah Tahir tidak lama bersama kami kerana menyahut panggilan Illahi. Kekosongan tempatnya diganti oleh seorang lagi penulis terkenal dari Kelantan, yang merupakan Sasterawan Negara, Syed Othman bin Syed Omar, yang lebih dikenali sebagai S. Othman Kelantan. Beberapa buah bukunya pernah kubaca, antaranya Wajah Seorang Wanita (Dewan Bahasa dan Pustaka, 1990). S. Othman tidak banyak berteori. Dalam tutorial, dia memberi peluang kepada sesiapa sahaja memberi pandangan tentang novel yang dibaca. Aku memang selalu mengambil peluang untuk bercakap tentang novel yang kubaca. Dengan mengikuti kursus ini kami berpeluang mengenali pelajar yang mengikuti kursus Pengajian Media. Antara yang dapat kukenal ialah Uthaya Sankar S.B. yang banyak cerpennya disiarkan dalam akhbar dan Dewan Sastera, namun belum pernah menghasilkan novel. Turut mengikuti kursus ini ialah Hajah Haslinda binti Hamzah, penyampai Berita Perdana di TV1.

5. Untuk melengkapkan kursus penulisan itu, kami perlu menyiapkan sebuah novel. Bagiku, inilah masanya untuk aku hasilkan novel. Dengan menggunakan komputer, aku mula menulis novel yang kujudulkan Sepiah. Semasa tutorial, aku bentangkan jalan ceritanya kepada Prof. S. Othman Kelantan. Aku mengambil sebahagian kisah ibuku dan rakan baiknya yang masih tinggal di kampung kami sebagai inti cerita. Perjalanan hidup mek aku semasa remajanya yang penuh dengan jerih perih, tidak pernah diberi peluang bersekolah, bekerja sendiri, dan sering diabaikan, aku garap dengan jelas. Apabila sudah berumah tangga, pekerjaannya menoreh getah dan mengalami kesusahan hidup, turut kumasukkan. Peristiwa banjir yang selalu kami alami pada bulan Disember juga aku masukkan dengan gaulan imaginasi tertentu. Pergolakan politik antara dua parti siasah Melayu dan Islam terbesar di Malaysia juga aku tuangkan dalam novel ini secara gaulan realiti dengan imaginasi. Namun, penamatan novel ini sungguh tragis: watak utamanya kemalangan.

.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan