x

TERIMA KASIH KERANA MENZIARAHI LAMAN INI -- CATATAN TENTANG SEBAHAGIAN DARIPADA KISAH HIDUP SAYA, DAN PENGLIBATAN SAYA DALAM PENULISAN (KREATIF DAN BAHASA) LAMAN INI SEDANG DIUBAH SUAI DAN DITAMBAH - DIGABUNGKAN DENGAN LAMAN TITIS TINTA SUPAYA LEBIH MANTAP

17 Julai 2010

34. DARI RUMAH KE RUMAH

KERAGUANKU tentang kesukaran untuk mendapatkan tempat tinggal sepanjang pengajianku benar-benar terjadi. Beberapa orang rakan kursus, khususnya yang lelaki, belum mempunyai tempat tinggal. Mereka dibenarkan untuk menumpang di Bilik Rawatan Lelaki di asrama institut untuk tempoh sehingga selesai menjalani minggu suai kenal itu. Aku juga mulai hari pertama melaporkan diri, turut menyertai mereka. Hujung minggu itu kami diminta mengosongkan bilik rawatan itu.

2. Pada waktu petang hingga malam, kami berkeliaran di sekitar Lembah Pantai, Bukit Pantai, Pantai Dalam, Kampung Kerinchi, Bangsar, malahan hingga Petaling Jaya, mencari rumah sewa. Sama ada terlalu mahal dan kami tidak mampu atau tempat kecil dan tidak sesuai, maka kami gagal mencarinya hinggalah saat kami dikehendaki meninggalkan bilik rawatan itu.

3. Berjalan membawa beg dan melangkah masuk ke dalam bangunan asrama itu, yang pertama hinggap dalam diriku ialah nostalgia 1984 hingga 1986. Tiga tahun aku tinggal di situ, dan sekarang aku seperti tidak percaya, aku kembali bermalam di situ setelah hampir tujuh tahun berlalu. Bilik Rawatan Lelaki itu tempat aku huni hampir seminggu pada tahun 1984 dulu kerana dijangkiti penyakit kulit. Kenangan begitu kuat menyerap diriku apabila aku masuk ke Bilik Rehat A. Di situlah tempat aku selalu menonton televisyen, dan tempat aku berbicara dengan orang yang berjaya menambat hatiku pada saat akhir pengajianku pada tahun 1986 dahulu. Wajahnya yang selalu ceria itu segera terbayang, dan sealur sebak membuih di hatiku. Ah, kalaulah dia juga kembali ke sini ketika ini!

4. Pada malam terakhir kami dibenarkan menginap di bilik rawatan itu, kami telah berpakat untuk berpecah. Sesiapa yang mempunyai saudara-mara atau sahabat handai di kawasan yang mudah untuk berulang-alik ke kuliah, diminta menumpang dahulu buat sementara sehingga dapat dicari satu tempat yang lebih baik. Aku dan dua tiga orang yang tiada saudara-mara di kawasan berhampiran mengikut Abdul Rahim bin Pendek tinggal di rumah saudaranya yang tidak dihuni pada masa itu di Subang Jaya. Pada malam pertama di situ, aku tidak dapat tidur kerana tidak biasa dengan bunyi kapal terbang yang kerap turun dan naik di Lapangan Terbang Subang tidak jauh dari situ. Kami berulang-alik dengan kereta Abdul Rahim pada setiap hari. Sambil itu, kami terus mencari rumah sewa yang sesuai dan dapat tinggal beramai-ramai.

5. Tidak beberapa hari kemudian, rumah saudara Abdul Rahim itu kami tinggalkan kerana ada orang yang akan tinggal di situ. Kami terpaksa berpecah lagi kepada kumpulan yang lebih kecil. Aku bernasib baik kerana diajak oleh Abdul Rahim menumpang di bilik sewa adiknya di Sentul. Adiknya bekerja dengan syarikat penerbitan majalah dan tinggal dengan seorang lain. Aku sangat bersyukur dan berterima kasih kepada Abdul Rahim. Sekiranya aku tidak diajaknya, aku tidak tahu hal yang terjadi kepadaku.

6. Beberapa ketika berkelana mencari tempat tinggal tetap, akhirnya kami mendapat sebuah rumah di pangsa puri Bukit Angkasa di Pantai Dalam. Rumah itu di tingkat bawah, mengandungi dua buah bilik sahaja, tetapi ruang tamunya agak luas. Alhamdulillah, kami selesa tinggal di situ. Sewanya RM400.00 sahaja sebulan. Pemilik rumah itu duda dalam tiga puluhan, sangat baik dan mesra dengan kami kemudiannya. Dia jarang tidur di rumah itu kerana menginap di sebuah rumah lain di Kampung Kerinchi. Apabila cukup bulan, dia akan datang untuk memungut wang sewaan daripada kami, selalunya pada waktu malam. Selain aku dan Abdul Rahim, yang tinggal di rumah itu ialah Md. Roslim bin Che Musa, Robil bin Abdul Rahman, dari kumpulan DPT 1, bersama dengan kumpulan DPT 2 iaitu Fihat bin Salleh, Ibrahim bin Ahmad, dan Mokhtar bin Mustaffa.

7. Pemilik itu yang kami panggil abang, dan dia bercakap dengan panggilan “aku” dan “engkau” sahaja, bekerja sebagai buruh Majlis Perbandaran Shah Alam selalu membawa baju, seluar atau kasut terpakai dan dijualnya kepada kami dengan harga yang murah. Menurutnya, pakaian terpakai itu diambilnya dari pintu pagar rumah orang berada, sengaja diletakkan untuk diambil oleh pekerja majlis perbandaran. Kalau pakaian terpakai itu tidak laku kerana kami tidak mahu, dia akan memberi kami percuma sahaja. Berebut-rebutlah kami mendapatkannya. Yang seronoknya, apabila datang mengambil wang sewaan, dia akan membelanjai kami makan roti canai. Kadang-kadang, apabila dia sampai, sebungkus roti canai sudah dibawanya bersama. Kami akan makan bersama-sama dan bercerita itu dan ini. Dia kemudiannya berkahwin, dan kami membantunya dalam banyak hal. Perkahwinannya dijalankan di surau flat Kampung Kerinchi.

8. Sebelum ke kuliah setiap pagi, kami akan membeli nasi lemak bungkus dan makan beramai-ramai dengan air teh yang kami bancuh sendiri. Kebanyakan rakan mempunyai motosikal. Aku yang tiada kenderaan menumpang ihsan Abdul Rahim, dan setiap bulan aku menghulurkan wang kepadanya. Waktu tengah hari selalunya kami makan sendiri-sendiri di kafetaria IB atau di warung di simpang jalan masuk ke IB dan Universiti Malaya. Untuk makan malam, kami bergilir-gilir membeli lauk, dan makan dengan nasi yang kami tanak sendiri.