x

TERIMA KASIH KERANA MENZIARAHI LAMAN INI -- CATATAN TENTANG SEBAHAGIAN DARIPADA KISAH HIDUP SAYA, DAN PENGLIBATAN SAYA DALAM PENULISAN (KREATIF DAN BAHASA) LAMAN INI SEDANG DIUBAH SUAI DAN DITAMBAH - DIGABUNGKAN DENGAN LAMAN TITIS TINTA SUPAYA LEBIH MANTAP

20 Julai 2010

35. MEMBAWA KELUARGA KE KUALA LUMPUR

.
SEMASA mengikuti pengajian, aku pulang ke Jengka 10 dua minggu sekali sahaja, menjenguk keluargaku yang masih tinggal di rumah guru. Ketika tidak pulang, aku merayau di kawasan Pantai Dalam, Pantai Baru, Kampung Kerinchi, Kampung Pasir, Kampung Limau dan sekitarnya untuk mencari rumah sewa.

2. Aku tidak boleh terus tinggal menyewa bersama dengan rakan lain kerana keluargaku di Jengka 10 menghadapi masalah. Isteriku tidak mahu tinggal bersama keluarganya di Dungun. Barang rumah kami dirasakan tidak dapat ditampung oleh rumah sewa usang keluarganya itu. Pada masa yang sama, pengetua baharu SMKJX, Encik Wan Muhammad Nawi bin Muhamood, mahu keluargaku segera meninggalkan rumah guru itu dengan alasan isteriku bukan guru di mana-mana sekolah. Hal ini menyebabkan aku terpaksa menghantar surat memohon ihsan dan budi bicaranya agar membenarkan isteriku dan anak-anak tinggal di situ sehingga aku memperoleh rumah sewa.

3. Ketika pulang ke Jengka 10, aku sendiri turut bertemu pengetua itu memberitahu masalahku, dan meminta tempoh sehingga cuti akhir tahun. Dia menerima permohonanku itu, tetapi ayat terakhirnya cukup berbekas di hatiku: “Tak apalah. Kalau saya tak izinkan, nanti dikatakan saya tidak menghargai jasa pula.” Aku tidak tahu punca dia berkata begitu. Yang aku tahu daripada pekerja am sekolah itu, pengetua itu memang amat berkira dalam hal perbelanjaan, walaupun melibatkan sebatang paku. Dia mula berkhidmat di sekolah itu pada 1 Jun 1993, menggantikan tempat Tuan Haji Muhammad Mustaffa yang kembali berkhidmat di SM Clifford, Kuala Lipis.
.
4. Selalunya aku pulang ke Jengka 10 pada petang hari Jumaat. Setiap kali aku pulang ke Jengka 10, rumah guru bujang yang pernah kududuki dahulu akan kukunjungi, sama ada pagi atau petang Sabtu. Tengah hari atau awal petang hari Ahad, aku akan kembali ke Kuala Lumpur. Suatu kali, ketika aku masuk ke rumah bujang itu dengan memberi salam, aku mendengar suara rakanku, yang kukenal tuannya, berkata dari dalam bilik utama, "Suhaimi!". Selepas suara berbisik itu, aku dapati tiada sebarang suara lagi. Salamku yang kedua dan ketiga juga tidak berjawab. Aku mengambil keputusan keluar dari rumah itu dengan dua tanggapan: sama ada mereka sengaja mahu mengusikku, atau mereka sudah tidak mahu berjumpa denganku. Aku tidak pernah memikirkan jawapannya. Selepas itu, aku tidak lagi ke rumah itu, walaupun aku menegur mereka seperti biasa apabila bertembung.

5. Sukarnya untuk mendapatkan rumah sewa yang harganya sederhana. Masa tinggal sebulan sahaja lagi sebelum cuti. Aku semakin risau. Aku kerap terserempak dengan seniorku di IB semasa Kursus Perguruan Asas dahulu, yang sedang menuntut di Universiti Pertanian Malaysia (UPM), Amiruddin bin Mamat. Aku memberitahu masalahku itu kepadanya. Dia membantuku dengan meminta saudaranya yang menetap di Kampung Limau bertanya tentang rumah yang sesuai. Akhirnya, Amiruddin membawa berita gembira untukku. Terdapat sebuah rumah yang baru dikosongkan oleh penyewa di Pantai Dalam. Dia memintaku segera ke sana berjumpa dengan seorang penyewa rumah di situ yang dapat menghubungi tuan rumah. Melalui penghuni itu, aku menyerahkan bayaran satu bulan deposit dan sewa bulan pertama, kesemuanya berjumlah RM560.00, yang memastikan rumah itu dapat aku masuki pada bulan masa cuti akhir tahun.

6. Rumah itu sebenarnya bahagian daripada sebuah blok yang dibahagi empat. Terdapat empat buah blok rumah kayu di situ, yang asalnya merupakan asrama yang pernah digunakan oleh pelajar Universiti Malaya. Asrama itu dijual kepada orang ramai apabila Universiti Malaya mempunyai asrama sendiri. Tuan punya baharu Blok A, B, dan C membahagikan blok itu kepada empat bahagian. Blok D terletak di atas bukit, dan dibahagikan kepada lebih daripada empat bahagian kerana lebih panjang. Rumahku itu terletak di hujung Blok B, iaitu bahagian keempat. Walaupun sudah dihuni orang awam, rumah di situ terus dikenali sebagai Asrama Pantai Dalam. Dalam sebarang urusan, alamat yang kugunakan ialah Blok B-4, Asrama Pantai Dalam, Jalan Pantai Dalam, 59200 Kuala Lumpur. Setiap bahagian yang dihuni mempunyai satu bilik tidur, satu ruang hadapan, dan ruang dapur, yang saiznya sama besar. Pintu depan rumahku betul-betul di ruang hadapan. Di situlah ruang rehat kami dan ruang untuk menyambut tetamu. Pintu rumahku bertentang pula dengan pintu rumah pertama Blok C.

7. Pada cuti akhir tahun itu, kami pun berpindah ke rumah itu. Barang dibawa menggunakan sebuah lori yang ditempah dengan pertolongan Cikgu Mazlan Abdul Samad. Aku menaiki lori itu, sementara isteriku dan anak-anak menaiki kereta Cikgu Razali Haji Ahmad. Oleh sebab kebetulan lori itu hendak ke Kuala Lumpur untuk mengambil barang, maka aku menyewanya dengan harga yang sangat rendah, RM200.00 sahaja. Barang-barang kami terpaksa disusun dengan rapi untuk menampung keperluan ruang yang sempit.
.
.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan