x

TERIMA KASIH KERANA MENZIARAHI LAMAN INI -- CATATAN TENTANG SEBAHAGIAN DARIPADA KISAH HIDUP SAYA, DAN PENGLIBATAN SAYA DALAM PENULISAN (KREATIF DAN BAHASA) LAMAN INI SEDANG DIUBAH SUAI DAN DITAMBAH - DIGABUNGKAN DENGAN LAMAN TITIS TINTA SUPAYA LEBIH MANTAP

15 Mei 2010

24. MEMBIMBING PASUKAN DRAMA SEKOLAH

.
OLEH sebab gerkoku semasa di IB ialah Kelab Drama, maka guru besar menugaskan aku sebagai Guru Penasihat Kelab Bahasa dan Budaya. Yang membantuku ialah seorang guru sementara tanpa latihan, Cik Che Rozita. Selepas pertemuan pertama kelab tersebut, seorang pelajar perempuan mendatangiku dan menyerahkan sepucuk surat daripada bapanya. Surat yang bertulis tangan itu menyatakan bahawa dia tidak bersetuju anaknya terlibat dalam aktiviti tarian atau seumpamanya.

2. Aku tidak menunjukkan reaksi apa-apa tentang hal itu. Namun, di dalam hatiku, aku sudah maklum konsep sempit masyarakat tentang budaya dan seni. Kalau budaya, tidak lebih daripada tarian, dan seni tidak lebih daripada nyanyian dan lakonan, sedangkan ruang lingkupnya sangat luas. Hal itu aku sampaikan kepada Che Rozita. Kami membuat keputusan menjelaskan hal itu kepada pelajar tersebut. Sekiranya keluarganya masih tidak membenarkannya, aku mencadangkan dia bertukar kelab atau persatuan.

3. Che Rozita meminati hal kraf tangan dan sulaman. Oleh itu, aku menggalakkan dia mengajari pelajar hal itu dalam aktiviti kelab kami. Aku sendiri menumpukan perhatian tentang pementasan. Pada tahun 1987 itu ada pertandingan drama anjuran TV3 dengan kerjasama Kementerian Pendidikan. Guru besar yang berminat dalam bidang pementasan, mengharapkan aku dapat menimbulkan minat pelajar tentang bidang itu. Aku pun menulis skrip “Mengejar Impian”. Banyak pelajar tampil untuk mengambil bahagian. Setelah dibuat pemilihan, 14 orang pelajar dipilih untuk membawakan watak, dan lima orang lain mengendalikan teknik dan peralatan. Pertandingan diadakan di sebuah sekolah di Jerantut, Pahang, kerana ketika itu sekolahku terletak dalam Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) Jerantut. Pasukan dramaku menduduki tempat kedua, kerana hanya dua pasukan sahaja yang bertanding. Kami dikalahkan oleh pasukan Sekolah Menengah Kuala Tembeling yang dibimbing oleh Cikgu Zulkifli Talib. Cikgu Zulkifli super seniorku ketika di IB, yang juga Pengerusi Penerbitan dan Penerangan PGP pada tahun 1984. Namun begitu, skripku diisytiharkan sebagai Skrip Terbaik yang membolehkan aku menerima pialanya, manakala Mohd Rosli bin Ab. Wahab, pelakon watak utama dramaku, memenangi hadiah Pelakon Lelaki terbaik. Dengan hal yang demikian, walaupun pasukan drama sekolahku gagal mewakili daerah Jerantut, kami memenangi dua hadiah utama.

4. Pada bulan Julai 1989 pula, pasukan drama yang aku bimbing menyertai Pertandingan Drama TV3-Kementerian Pendidikan di Maran. Hal ini berlaku demikian kerana sekolahku telah diletakkan di bawah PPD Maran pula. Kali ini aku menulis skrip “Jawapan” dengan 10 orang pelakon. Latihan dilakukan pada waktu petang. Pelakon lelaki aku benarkan menumpang di rumah guru tempat aku menetap pada waktu tengah hari. Mereka akan memasak nasi dan makan di rumahku. Pasukanku memenangi tempat ketiga sahaja, namun skripku masih unggul sebagai skrip terbaik pertandingan. Pemenang kali ini ialah Sekolah Menengah Jengka 2, yang dipimpin oleh Encik Mohd Fauzi bin Abdullah, yang kemudiannya menjadi pensyarah IB.

5. Tahun berikutnya, 1990, aku masih lagi ditugaskan untuk memimpin pasukan drama sekolah. Pasukan itu kunamai “Kumpulan Pementasan”. Drama kali ini berjudul “Buang”, dengan mengemukakan 12 orang anggota persembahan. Pelakon menunjukkan minat yang sangat tinggi dalam latihan. Ketuanya, Nasharuddin bin Bidin, yang juga pendukung watak utama, membantuku membentuk kawan-kawannya. Guru besar juga memberi sokongan dengan membenarkan aku membeli apa-apa peralatan yang diperlukan yang dalam kemampuan sekolah. Hasilnya, sekolahku memperoleh johan peringkat daerah Maran. Dengan kemenangan itu, kami mewakili Maran ke peringkat negeri yang diadakan di Sekolah Menengah Sains, Raub. Kami dihantar dengan menggunakan van Penolong Kanan 1, Encik Ab. Samad bin Mubin dan kereta Penyelia Petang, Encik Abdul Mubin bin Husain. Walau bagaimanapun, pasukan kami gagal memperoleh kedudukan yang baik.

6. Kali terakhir aku memimpin pasukan drama SMJX ini adalah pada tahun 1992. Kali ini kami menyertai pertandingan sketsa. Berdasarkan cerita asal oleh Shaharin Ismail, aku menggarap skrip “Jalan Keluar”. Hanya enam orang pelakon terlibat dalam pertandingan ini. Pasukan kami memperoleh tampat kedua sahaja.

7. Tiada pertandingan drama pada tahun 1993. Kebetulan pula, aku sudah meninggalkan SMJX pada pertengahan tahun ini untuk mengikuti Kursus Diploma Pengajian Tinggi di Institut Bahasa, selama setahun, dan seterusnya mengikuti pengajian Ijazah Sarjana Muda Rancangan Bahasa Melayu di Jabatan Pengajian Melayu, Universiti Malaya. Namun, aku berasa bangga, telah dapat meletakkan SMJX antara sekolah yang dikenali di daerah Jerantut dan Maran. Aku sendiri tidak menduga, dalam empat penyertaan drama kami, kami mampu menduduki tiga tempat terbaik di peringkat daerah.
.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan