x

TERIMA KASIH KERANA MENZIARAHI LAMAN INI -- CATATAN TENTANG SEBAHAGIAN DARIPADA KISAH HIDUP SAYA, DAN PENGLIBATAN SAYA DALAM PENULISAN (KREATIF DAN BAHASA) LAMAN INI SEDANG DIUBAH SUAI DAN DITAMBAH - DIGABUNGKAN DENGAN LAMAN TITIS TINTA SUPAYA LEBIH MANTAP

31 Mei 2010

27. MENGAJAR KELAS KOMPUTER

.
PADA tahun-tahun awal aku berkhidmat di SMJX, sekolah itu mempunyai empat buah bangunan sahaja. Dua buah bangunan batu dua tingkat dan dua buah bangunan kilat daripada kayu. Satu daripada bangunan batu dua tingkat itu memuatkan bilik guru, pejabat dan bilik guru besar, dan beberapa buah bilik darjah. Di tingkat bawah bangunan ini, semuanya bilik darjah, tetapi dindingnya boleh ditolak ke tepi untuk dijadikan dewan apabila ada fungsi tertentu, dan di hujungnya terdapat satu pentas kecil. Di hujung bangunan ini, yang dipisahkan oleh sebuah lorong, terdapat bilik yang digunakan sebagai surau. Satu lagi bangunan batu dua tingkat menempatkan bilik darjah, perpustakaan dan tandas di tingkat atas, manakala makmal sains dan bilik cetak di tingkat bawah. Kedua-dua bangunan kayu merupakan bilik darjah. Sekolah juga mempunyai sebuah bangunan kantin yang terletak berdekatan pintu pagar utama.

2. Jumlah bangunan yang terhad itu masih sesuai kerana sekolah ini menempatkan pelajar tingkatan satu hingga tiga sahaja. Selepas menamatkan Penilaian Menengah Rendah (PMR) di sini, pelajar akan melanjutkan pelajaran ke tingkatan empat di SM Jengka Pusat atau SM Jengka 2. Namun demikian, beberapa tahun kemudian, sebuah bangunan batu tiga tingkat dibina dengan pembiayaan Bank Dunia di tepi padang. Selepas itu, kelas tingkatan empat mula dibuka di sekolah ini.

3. Sekolah ini juga tidak mempunyai bekalan elektrik daripada Lembaga Letrik Negara (LLN). Walaupun begitu, sekolah mempunyai sebuah generator yang akan dipasang apabila sekolah melaksanakan aktiviti yang memerlukan penggunaan pembesar suara. Pernah terjadi ketika Mesyuarat Agung PIBG dijalankan yang dirasmikan oleh Ahli Parlimen Maran, generator tiba-tiba meragam. Aku yang bertugas bahagian siar raya dalam majlis itu bersama dengan Cikgu Wan Noor Azmi kelam-kabut dibuatnya. Oleh itu, kami menyediakan sebuah enjin kecil sebagai langkah berjaga-jaga. Generator ini akan dipasang setiap malam mulai pukul 7.00 malam hingga 11.00 malam agar dapat menerangkan rumah guru berdekatan. Kami akan berkongsi membeli minyak untuk menggerakkan generator itu, selain peruntukan sekolah yang memang ada tetapi terhad. Generator juga akan dipasang apabila ada aktiviti yang melibatkan penggunaan komputer, sama ada yang melibatkan pelajar atau guru.

4. Setahun di SMJX, secara tidak sengaja aku terlibat dengan penggunaan komputer. Sekolah ini mempunyai 10 unit komputer jenama Apple jenis lama dan sebuah pencetak. Komputer ini dikhaskan untuk Kelab Komputer. Kagum juga aku dengan sekolah ini, kerana mempunyai komputer. Sebulan sekali datang guru yang mengajarkan hal komputer kepada beberapa orang guru yang terlibat. Guru-guru inilah yang akan membimbing pelajar. Pada suatu hari, ketika guru komputer ini datang, aku berada di situ. Guru lain yang terlibat meminta aku ikut sama dalam bimbingan itu. Aku tidak menolak. Komputer itu terdiri daripada sebuah monitor yang bersambung dengan papan kekunci, manakala unit pemprosesan utamanya (CPU) berbentuk kotak kecil dan disambung pada bahgian belakang monitor. CPU itu boleh dimasukkan cakera liut berbentuk segi empat leper. Beberapa kali mengikuti latihan, dan kerana usahaku sendiri berlatih, akhirnya aku dapat menggunakan komputer itu dengan baik. Aku dapat mengingat kod arahan dengan pantas kerana aku membuat catatan dan selalu merujukinya. Untuk membuat arahan agak cerewet kerana pengguna terpaksa menekan butang papan kekunci setiap kali mahu menggunakannya. Contohnya, untuk menebalkan huruf, pengguna perlu menekan “Ctrl” dan “B” serentak sebelum dan selepas perkataan yang perlu ditebalkan hurufnya, dan pada skrin monitor akan terpapar arahan itu. Untuk menyimpan hasil kerja, pengguna perlu menekan “Ctrl” dan “S” serentak.

5. Akhirnya, aku telah diminta agar mengajari pelajar-pelajar Kelab Komputer. Bukan itu sahaja, aku juga kemudiannya menjadi "guru komputer" kepada guru-guru lain, malahan guru yang belajar komputer sebelum kedatangan aku ke sekolah ini pun, turut mendapat tunjuk ajarku. Pelajar sangat suka mengikuti kelas komputer ini kerana pada akhir pelajaran, mereka dapat bermain permainan. Namun begitu, terlalu banyak masalah yang timbul. Komputer cepat meragam kerana mendapat bekalan elektrik yang tidak stabil daripada generator. Dua atau tiga tahun selepas itu, kebanyakan komputer rosak dan tidak dibaiki lalu terbiar begitu sahaja. Ketika ini muncullah komputer dengan sistem Windows terawal. Seorang guru, Cikgu Razali, memiliki komputer sistem baharu ini. Aku pernah mencubanya tetapi banyak yang aku tidak faham tentang sistem operasinya.

6. Di SMJX, aku dilantik sebagai Penyelaras Pusat Sumber selepas dua tahun menjadi Penolong Penyelaras. Tugas utamaku menyelaraskan perjalanan perpustakaan dan bilik tayang. Di sinilah aku mula pandai mengendalikan rakaman pita video menggunakan alat perakam video (VCR), alat yang tidak pernah kumiliki sebelum ini. Aku akan menyediakan pita video sekiranya ada guru yang ingin menggunakannya, malahan aku merakam siaran televisyen, terutamanya Radio dan TV Malaysia (RTM) dan TV Pendidikan untuk digunakan oleh guru dan pelajar. Rakaman aku yang terakhir ialah Kejohanan Piala Thomas 1992, yang dimenangi oleh Malaysia, yang aku rakam di rumah menggunakan televisyenku sendiri.

.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan