x

TERIMA KASIH KERANA MENZIARAHI LAMAN INI -- CATATAN TENTANG SEBAHAGIAN DARIPADA KISAH HIDUP SAYA, DAN PENGLIBATAN SAYA DALAM PENULISAN (KREATIF DAN BAHASA) LAMAN INI SEDANG DIUBAH SUAI DAN DITAMBAH - DIGABUNGKAN DENGAN LAMAN TITIS TINTA SUPAYA LEBIH MANTAP

02 April 2010

13. KELAS PENYUBURAN DIRI

.
KETIKA tahun pertama, selain mata pelajaran teras - Bahasa Melayu dan Sejarah, serta mata pelajaran wajib lain - Pendidikan Islam dan Bahasa Inggeris, dan mata pelajaran Muzik dan Pendidikan Seni, kami dikehendaki mengambil mata pelajaran penyuburan diri, iaitu Ekonomi Rumah Tangga. Setiap pelajar, sama ada lelaki atau perempuan, dikehendaki mengambil mata pelajaran itu.

2. Aktiviti utama mata pelajaran ini ialah masakan, jahitan dan aktiviti membuat hiasan. Tujuannya supaya dapat memberi kami pengetahuan dan pengalaman asas untuk memasak makanan sendiri dan menjahit pakaian sendiri yang koyak apabila dalam keadaan memerlukan. Aku yang memang hanya pandai makan masakan emak dan memakai pakaian yang sudah disiapkan ini berdebar juga untuk mengikuti subjek yang “mencabar” ini. Semasa di tingkatan 2 dan 3 di SM Kampung Pek dahulu pernah juga pihak sekolah menawarkan mata pelajaran ini kepada pelajar lelaki, tetapi aku buat pekak sahaja, dan memang tidak ada pelajar lelaki pun yang menyertainya.

3. Seingatku, dalam seminggu, sekali sahaja mata pelajaran itu diadakan. Dalam aktiviti amali, kami dipasangkan berdua - lelaki sesama lelaki, dan perempuan sesama perempuan. Pensyarah tidak mahu pasangan lelaki-perempuan, bimbang yang lelaki mengharapkan yang perempuan sahaja. Waktu pelajar perempuan memasak, kami yang lelaki akan dapat menikmatinya selepas tamat kelas.

4. Aku dipasangkan dengan Zulkifli bin Husin. Seingatku, sempat dua kali kami menjalani amali memasak. Kami diberi penjelasan terlebih dahulu oleh pensyarah, sama ada oleh Puan Halimah binti Abdul Rahman atau oleh seorang lagi pensyarah, yang sudah terlupa namanya. Kami dibekalkan resepi, dikehendaki menyediakan bahannya dan memasak mengikut “kepakaran” masing-masing. Kami pun memakai apron, cuma yang kurang, tiada topi tukang masak. Masakan hendaklah siap sebelum masa Ekonomi Rumah Tangga pada waktu itu berakhir.

5. Menu pertama, memasak nasi goreng, tidak menjadi masalah. Semuanya berjalan lancar. Hasilnya, selepas dinilai oleh pensyarah, dikira lulus. Apabila aku mengecapnya, sendiri, boleh tahanlah, dan aku tidak sakit perut selepas itu. Namun demikian, aku dan Zulkifli tidak membuka tawaran nasi goreng itu kepada rakan perempuan di kelas kami, kerana takut malu sekiranya mereka menolak dengan sejuta sengihan. Apabila ada yang bertanya, kami mengatakan sudah habis dimakan kami berdua, kerana kami lapar. “Lain kalilah ya,” kata kami berdua sambil tersengih. Rakan perempuan pun semakin lebar sengihan mereka, menyebabkan hati kami membengkak kerana menahan geram.

6. Menu yang kedua, padaku sangat mencabar. Kali ini menyediakan agar-agar. Aku di Kelantan mengenalinya sebagai “beleda”. Kalau tidak salah ingatanku, beleda yang perlu kami siapkan ialah beleda bercampur susu. Nama masakannya aku sudah lupa, dan aku tidak kisah pun tentang nama resepi itu. Yang mustahaknya, aku akan menjadi “pemasak beleda”! Kami yang terdiri daripada beberapa pasangan mulalah sibuk dengan tugas masing-masing. Mulut bising bercakap itu ini, sambil sesekali gelak. Pensyarah buat tidak tahu sahaja, dan sesekali hilang entah ke mana, kerana pada waktu itu, kamilah tukang masak!

7. Entah macam mana, silap teknik rasanya, aku dan Zul terlewat. Pasangan lain sudah menyiapkan agar-agar dan sudah mula menuangkan susu. Dengan kelewatan itu, kami lewat untuk memasukkan susu, sedangkan masa penamat semakin dekat. Untuk mempercepat proses pembekuan agar-agar itu, dengan idea bersama, kebetulan pensyarah tiada, kami masukkan agar-agar itu ke dalam peti sejuk. Hampir waktu tamat, dan sebelum pensyarah kembali, kami keluarkan. Alhamdulillah, agar-agar kami sudah beku, tetapi terasa dingin.

8. Apabila pensyarah datang dan membuat penilaian, pensyarah itu mencedok dengan sudu. Dia pun segera memandang kami. “Hah, masukkan ke dalam peti sejuk ya!” Agar-agar itu pecah berterabur, dan susu melimpah keluar. Rupa-rupanya bahagian dalamnya belum beku. Kami digelakkan oleh rakan-rakan lain. Kami mendapat markah paling rendah. “Tak apa, boleh dimakan, tapi kurang sedap!” Ulas pensyarah. Aku dan Zul ketawa dibuat-buat menahan malu! Sekali lagi, ketika ditanya oleh rakan perempuan setelah pulang ke bilik kuliah, kami mengatakan, “Dah habis, kami lapar tadi!”

9. Bagi amali jahitan, kami ditunjukkan cara jahitan tangan bagi menampal baju carik. Aku tidak kekok sangat menjahit baju carik kerana hal sedemikian selalu dibuat oleh emakku, dan aku sendiri pernah menjahit seluar bermain yang carik. Jika dinilai, aku lulus dengan baik dalam topik itu. Namun demikian, ketika tiba waktu untuk menggunakan mesin jahit, aku mula berpeluh. Di rumahku di kampung tiada mesin jahit. Aku melihat mesin jahit di bilik ERT di sekolahku, yang pernah kami gunakan bilik itu, dan mesin jahit di kedai jahit, tetapi belum pernah menggunakannya.

10. Sampai giliranku, aku pun menghadap mesin itu. Gementar di dalam diri Allah sahaja yang tahu. Pedal mesin jahit dipijak. Seronok menjahit, fikirku sendirian, kerana dapat menggoyang kaki. Perbuatan menggoyang kaki dapat melegakan urat saraf, agaknyalah. Ketika mula menggoyang pedal, roda kepala mesin itu bergerak ke arah sebaliknya...

11. Selepas itu, aku sendiri sudah tidak ingat apa-apa yang berlaku. Yang aku pasti, hingga hari ini aku tidak pernah menjahit baju.
.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan