x

TERIMA KASIH KERANA MENZIARAHI LAMAN INI -- CATATAN TENTANG SEBAHAGIAN DARIPADA KISAH HIDUP SAYA, DAN PENGLIBATAN SAYA DALAM PENULISAN (KREATIF DAN BAHASA) LAMAN INI SEDANG DIUBAH SUAI DAN DITAMBAH - DIGABUNGKAN DENGAN LAMAN TITIS TINTA SUPAYA LEBIH MANTAP

13 September 2009

8. KE MAKTAB PERGURUAN


KETIKA masih bekerja di tapak Balai Bomba Machang, aku telah dipanggil untuk menjalani ujian pemilihan guru di Sekolah Kebangsaan Zainab, Jalan Telipot, Kota Bharu. Kalau tidak silap aku, tiga kertas ujian terpaksa dihadapi, iaitu kertas Matematik, Bahasa Malaysia, dan kertas tentang tugas guru. Aku berasa tiada harapan, kerana aku memang lemah Matematik. Aku tahu beberapa orang rakanku yang memohon kursus perguruan ketika masih di tingkatan 6 atas kandas dalam ujian berkenaan.

2. Ketika aku ke Machang untuk mengambil teksi ke Kota Bharu, aku bertembung dengan Cikgu Shamsuddin, guru Matematik dan Bahasa Melayu ketika di SM Kampung Pek. Aku sempat belajar Matematik dengannya tidak sampai setengah jam. Kata Cikgu Shamsuddin, tahap soalan Matematik ujian itu setaraf dengan SRP sahaja. Dia yakin aku akan berjaya. Kebetulan pula, rakanku semasa di SM Kampung Pek, Zainab, dari Kampung Jakar, juga mahu menjalani ujian yang sama. Kami menaiki teksi yang sama. Sampai di Kota Bharu, dia mendahulukan tambang teksiku kerana dia dan drebar teksi tidak ada wang kecil. Malangnya, aku tidak sempat mengembalikan tambang itu kepadanya kerana kami kesuntukan masa. Selepas menjalani ujian dan sibuk untuk pulang, aku tidak bertemunya. Diharapkan Zainab dapat menghalalkan tambang teksi itu.

3. Ujian pelbagai pilihan itu benar-benar mengujiku. 60 soalan Matematik, 60 soalan Bahasa Malaysia, dan 100 soalan tentang keguruan, terpaksa kami jawab dalam masa tiga jam terus-menerus. Soalan Bahasa Malaysia kujawab dengan pantas dan yakin. Soalan Matematik membuatkan aku berpeluh sejuk walaupun sebahagiannya dapat kujawab dengan yakin, tetapi selebihnya aku “tembak” sahaja. Soalan tentang bidang keguruan lebih menyebabkan aku sesak nafas kerana pilihan jawapannya hampir sama, dan banyak yang kuanggap memang semua pilihan itu jawapannya. Terpaksalah aku “tembak” juga. Apabila ditanya oleh calon lain, aku hanya dapat menjawab, “tak nampak jalan”, yang menyebabkan calon itu tertawa.

4. Tanggapan “tak nampak jalan” itu rupa-rupanya meleset. Aku didatangi surat panggilan temu duga yang diadakan di Maktab Perguruan Kota Bharu, di Pengkalan Chepa. Emakku sibuk mencari wakil rakyat untuk mendapatkan surat sokongan. Usaha emakku berjaya kerana wakil rakyat itu, YB Salleh Che Harun, yang dikenalinya, memberiku sekeping surat kecil yang memohon agar pihak berkenaan dapat memberi pertimbangan yang wajar. Aku kepilkan surat itu bersama dengan salinan asal semua sijil akademik dan kokurikulum yang aku miliki. Aku juga membawa beberapa buah cerpenku yang tersiar di dalam surat khabar. Semua salinan sijil akademik dan kokurikulum telah kuhantar bersama dengan borang permohonan dahulu. Aku berada di dalam bilik temu duga lebih daripada setengah jam. Aku diminta menceritakan novel yang paling menarik perhatianku. Aku pun bercerita tentang novel “Bumi Bertuah” karya Pearl S. Buck, yang terpaksa menulis novelnya itu di atas katil kerana sakit. Aku juga diminta agar menulis ayat, “Aku seorang penulis moden” menggunakan tulisan Jawi. Aku menulisnya dengan betul pada papan tulis, tetapi sedikit senget. Ketika diminta bercakap tentang penemuan baharu, aku menghuraikan hal penciptaan komputer Jawi oleh pakar dari Universiti Kebangsaan Malaysia, walaupun aku tidak pernah tahu tentang komputer. Apabila dikehendaki menceritakan hal peristiwa dunia yang sedang berlaku, aku bercakap tentang pertempuran antara Britain dengan Argentina kerana berebut sebuah pulau, yang ketika itu aku sangat ingat namanya. Apabila diacah mahu menempatkan aku di Long Pasia di Sarawak, aku dengan yakin mengatakan bahawa aku tidak akan menolak. Akhirnya, seorang daripada penemu duga itu berkata, “Insya-Allah, tetapi keputusannya di tangan pegawai atasan kementerian.” Aku dapat merasakan bahawa aku mempunyai peluang 50-50. Aku keluar dari bilik temu duga dengan sengihan panjang.

5. Ketika sedang mengajar di sekolah swasta milik Cikgu Ismail Che Mat, dalam hujan lebat bulan Februari 1984, bapa saudaraku, Che Ali, datang dengan motosikalnya membawa surat tawaran ke maktab perguruan. Aku ditawarkan ke Maktab Perguruan Bahasa, Kuala Lumpur, Kursus Pengajian Melayu dan Sejarah bagi Sekolah Menengah. Mulai itulah aku banyak bergantung kepada pertolongan bapa saudaraku itu, yang kupanggil pak su. Pak Su Ali membawaku ke Hospital Daerah Machang untuk menyiapkan akuan perubatan. Oleh sebab pegawai yang dapat mengesahkan hal itu tiada di hospital itu pada hari itu, pak su menghantarku ke Hospital Kota Bharu dengan motosikalnya agar surat akuan dan salinan x-ray kuperoleh segera. Selesai hal itu, pak su membawaku mencari orang yang sanggup menjadi penjamin dan saksi. Cikgu Hussin, guruku semasa di SK Temangan, yang dikenali oleh emak dan ayahku, tidak sanggup menjadi penjamin kerana sudah beberapa orang dijaminnya. Aku dengan pak su mencari Cikgu Ismail Che Mat, dari Machang hingga ke rumahnya di Kuala Krai, tetapi tidak berjumpa. Akhirnya, aku tidak mahu lagi menyusahkan bapa saudaraku itu. Pada hari persekolahan, aku menebalkan muka berjumpa dengan Cikgu Ismail Che Mat di SM Hamzah. Kata Cikgu Ismail Che Mat, maktab itu sesuai dengan bidang aku. Urusan itu selesai di situ dengan agak cepat. Cikgu Zainal Abidin menjadi penjamin pertama dan Cikgu Ismail menjadi penjamin kedua. Cikgu Ismail meminta Cikgu Mohd Zain Salleh, guru Kertas Am, menjadi saksi bagi kedua-duanya.

6. Sebelum berlepas ke Kuala Lumpur, emakku membuat kenduri kesyukuran. Hidangan disediakan dengan bantuan jiran-jiran. Ketika itu musim hujan. Kawasan rumahku sangat lecah. Namun, ramai orang kampungku dan yang mengenaliku datang. Hasilnya, terkumpullah beberapa puluh ringgit. Aku ke Kuala Lumpur ditemani ayahku. Kami menaiki bas Syarikat Kenderaan Melayu Kelantan Berhad (SKMK). Bas itu lewat tiba di Medan Tuanku kerana terpaksa melalui jalan lain disebabkan jalan yang biasa dilalui dinaiki air. Di Medan Tengku, Pak Su Lah, suami emak saudaraku, Rahmah, yang kupanggil Mak Mah, yang tinggal di Bukit Kemuning, Kelang, sudah lama menunggu. Dia membawa kami ke Maktab Perguruan Bahasa. Ketika mendaftar, ayahku sempat berkenalan dengan pelatih senior yang berasal dari Bachok. Ayahku memintanya agar membantuku pada peringkat awal di maktab itu. Selepas aku mendapat bilik di asrama, ayah dan Pak Su Lah meninggalkan aku. Pak Su Lah membawa ayahku ke rumahnya dahulu sebelum ayahku pulang ke Kelantan pada malam esoknya.
.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan