x

TERIMA KASIH KERANA MENZIARAHI LAMAN INI -- CATATAN TENTANG SEBAHAGIAN DARIPADA KISAH HIDUP SAYA, DAN PENGLIBATAN SAYA DALAM PENULISAN (KREATIF DAN BAHASA) LAMAN INI SEDANG DIUBAH SUAI DAN DITAMBAH - DIGABUNGKAN DENGAN LAMAN TITIS TINTA SUPAYA LEBIH MANTAP

09 Jun 2010

30. KONVOKESYEN IB

.
PADA tahun 1987, aku menerima keputusan peperiksaan peringkat kedua daripada IB. Daripada 14 kertas yang diambil kira, aku memperoleh 6A dan 8B. Keseluruhannya, aku memperoleh keputusan pangkat Cemerlang. Guru Besar sekolahku mengucapkan tahniah. Salinan keputusan itu aku fotostat dan aku pamerkan di atas meja kerjaku yang beralaskan plastik cerah di dalam bilik guru. Keputusan itu menjadi pendorong kuat kepadaku untuk melaksanakan tugas dengan baik.

2. Saat yang menggembirakan aku adalah ketika mendapat surat panggilan untuk majlis Penyampaian Sijil IB, atau lebih kami kenali sebagai “konvokesyen”. Segera terbayang dalam ilusi, aku naik ke pentas Dewan Besar IB untuk menerima sijil dengan pangkat Cemerlang. Yang tidak terlepas daripada fikiranku ialah aku akan dapat menemui orang yang sangat kurindu. Tentu Deti akan datang kerana inilah ketika yang sangat bermakna bagi setiap lepasan institusi pengajian tinggi. Aku menerima surat daripada Shamsuddin Ramli, Yang Dipertua PGP 1986 yang mencadangkan pelajar lelaki memakai baju Melayu lengkap berwarna hitam agar seragam. Kebetulan aku mempunyai sepasang pakaian sedemikian, walaupun bukan daripada kain yang bermutu tinggi. Aku tidak sabar-sabar menunggu waktu. Aku ingin sekali menikmati keindahan senyum Deti apabila kami bertemu.

3. Aku sampai di IB sebelum waktu sembahyang Jumaat 25 Sepember 1987. Sudah ramai rakan yang tiba lebih awal. Aku mendaftar di Bilik Rehat B, dan mendapat bilik penginapan di asrama. Aku tidak mendaftar untuk diambil gambar semasa menerima sijil. Entah mengapa, aku berasa tidak perlu. Selepas itu aku tercari-cari Deti. Dia juga tiada bersama-sama dengan rakan rapatnya, Paula, Fariza dan beberapa orang lagi. Ketika itu barulah aku tahu bahawa Deti tidak dapat hadir secara tiba-tiba kerana mempunyai masalah keluarga. Sebak hatiku dan rasa gembira menurun serta-merta. Namun begitu, aku terpaksa menerima keadaan itu. Ketika sesi raptai penerima sijil pada petang itu, aku hanya berselipar dan berbaju-T di dewan. Naib Pengetua, Puan Sofiah Hamid, menegurku supaya berpakaian lebih rasmi. Aku tidak menghiraukan permintaannya, dan tetap naik ke pentas dalam keadaan santai. Sebenarnya, aku turut dianugerahi Hadiah Khas Pelajar Terbaik Akademik (Pengajian Melayu). Kalau Deti ada bersama, aku yakin bahawa sudah tentu dia orang pertama yang mengucapkan tahniah kepadaku.

4. Keesokan harinya, 26 September 1987 (Sabtu), acara penyampaian sijil dijalankan mengikut protokol dan atur caranya. Aku menaiki pentas sebanyak dua kali. Kali pertama, menerima sijil Kursus Perguruan Asas Pangkat Cemerlang (Pengajian Melayu-Sejarah). Kali kedua, menerima sijil dan piala pusingan Hadiah Khas Pelajar Terbaik Akademik (Pengajian Melayu). Sewaktu menerima kedua-dua sijil itu, bekas Pengetua yang sangat kuhormati, Encik Eric Yeow Teck Siang yang sedang berkhidmat di Bahagian Pendidikan Guru (BPG) tersenyum dan mengangguk kepadaku ketika aku memandangnya yang duduk di pentas.

5. Selepas majlis selesai, aku ditemu ramah oleh pemberita Berita Harian. Turut sama ditemu ramah ialah Noor Anuar Abdullah Sani (Pelajar Terbaik Keseluruhan), Haema Latha Nair (Pelajar Terbaik Akademik Kursus Sekolah Menengah), dan Yap Yoke Chin (Pelajar Terbaik Akademik Kursus Sekolah Rendah). Pemilihanku sebagai Pelajar Terbaik Akademik (Pengajian Melayu) sangat mengujakan aku kerana akulah penerima kedua anugerah itu. Selepas ini, nama aku akan dicatatkan pada piala pusingan itu. Namun, ketika seorang pensyarah mengambil piala itu daripadaku, tiba-tiba piala itu terlepas dan jatuh ke lantai. Akibatnya, terdapat bahagian yang pecah. Aku juga tidak sempat bergambar dengan piala itu.

6. Berita kejayaan aku dan rakan-rakan itu disiarkan dalam Berita Minggu, 18 Oktober 1987, dengan judul “Enam Mendapat Hadiah Khas Pelajar Terbaik”. Gambar aku, Noor Anuar, Haema Latha dan Yap Yoke Chin turut tertera dengan saiz yang besar. Di sekolah, aku mendapat ucapan tahniah daripada rakan-rakan sekali lagi. Di kampungku, mek aku memberitahu bahawa rakan-rakan sekampung turut merakamkan kebanggaan mereka. Aku anak kampung yang paling awal mendapat liputan dalam surat khabar, selain karya-karyaku, kata mereka. Aku memfotostat berita itu dan kuhantar kepada Deti. Aku tahu dia tentu turut gembira.

.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan