x

TERIMA KASIH KERANA MENZIARAHI LAMAN INI -- CATATAN TENTANG SEBAHAGIAN DARIPADA KISAH HIDUP SAYA, DAN PENGLIBATAN SAYA DALAM PENULISAN (KREATIF DAN BAHASA) LAMAN INI SEDANG DIUBAH SUAI DAN DITAMBAH - DIGABUNGKAN DENGAN LAMAN TITIS TINTA SUPAYA LEBIH MANTAP

19 Mac 2010

10. MAJALAH PANTAI JAYA 1985: BERTELAGAH DENGAN KETUA PENSYARAH PENASIHAT

.
SEPERTI yang telah aku catatkan dalam Perkara 9 Catatan 8, pada tahun kedua, aku terpilih sebagai Naib Pengerusi Penerbitan dalam pilihan raya Persatuan Guru Pelatih. Aku menewaskan Ibrahim bin Talib, yang juga seorang penulis yang berbakat. Sebagai Ahli Majlis Guru Pelatih, tugasku yang utama ialah hal penerbitan, iaitu edaran bulanan, serta majalah tahunan, Pantai Jaya. Pengerusi Penerbitan ketika itu ialah Sdr. Mazli bin Md. Yusoff.

2. Ketika menerbitkan majalah Pantai Jaya 1985, aku diberi kuasa sepenuhnya oleh Pengerusi Penerbitan untuk menentukan kandungan dan segala urusan percetakan. Ibrahim Talib aku lantik sebagai Ketua Editor, manakala Setiausaha dijawat oleh Rosni bin Omar. Mengikut tradisi penerbitan majalah ini, pelatih daripada kalangan guru yang mengikuti Kursus Dalam Pendidikan setahun diambil untuk membantu kami. Sungguhpun demikian, kebanyakan tugas kami laksanakan sendiri.

3. Kami memilih syarikat percetakan yang terletak di Jalan Pantai Baru. Hal ini memudahkan aku melihat perkembangan percetakan. Ketua Pensyarah Penasihat yang dilantik oleh pengurusan maktab ialah Puan Jauharah binti Haji Tak, dengan dibantu oleh Cik Norsiah binti Abd. Rahman sebagai penolongnya. Oleh sebab maktab ini mempunyai kursus bahasa Melayu, bahasa Inggeris dan bahasa Cina, maka majalah ini diisi dengan makalah dalam ketiga-tiga bahasa tersebut.

4. Ketika urusan percetakan majalah itu hampir siap, aku diarahkan oleh pihak maktab agar mengikuti Kursus Kepimpinan Guru Pelatih. Turut sama diarahkan ialah Naib Bendahari Persatuan Guru Pelatih, Sdr. Mohsin bin Ariffin selama dua minggu. Puan Jauharah meminta aku menyerahkan urusan kepadanya. Aku pun mengingatkannya tentang iklan agar tidak tersalah cetak, kerana terdapat iklan yang bersaiz ¼ halaman, ½ halaman, dan sehalaman penuh. Aku juga menyerahkan urusan rakaman gambar kepada Ibrahim Talib dan akan dipastikan kelancarannya oleh ketua pensyarah penasihat itu. Kebetulan urusan rakaman gambar pensyarah, pelatih mengikut kelas, kelab dan persatuan, unit uniform, dan sebagainya, dijadualkan dilakukan semasa saya mengikuti kursus. Rakaman gambar dibuat oleh Sdr. Ismail bin Awang Kechik, kakitangan Unit Teknologi Pendidikan.

5. Pada 26 Julai 1985, aku dan Mohsin pun bertolak ke Pusat Latihan Belia Peretak, di Kuala Kubu Bharu. Aku lupakan suasana di maktab dan memberi tumpuan kepada kursus kepimpinan di pusat latihan tersebut. Kebetulan pula, dua orang kenalanku sedang mengikuti kursus kemahiran di situ. (Hal ini akan aku ceritakan dalam catatan lain). Kursus itu berakhir pada 10 Ogos 1985. Apabila aku kembali ke maktab, semuanya sudah selesai. Tidak lama kemudian, majalah itu pun dapat diedarkan kepada pelatih, pensyarah dan kakitangan lain. Hatiku senang kerana sudah menyelesaikan tugasan berat.

6. Namun demikian, aku dikejutkan dengan tuntutan daripada beberapa pengiklan. Mereka tidak puas hati dengan penyiaran iklan yang tidak mengikut saiz yang ditetapkan, dan meminta ganti rugi. Apabila aku menyemak iklan yang diterbitkan, didapati ada kesilapan saiz berbanding dengan bayaran. iklan semuka penuh dicetak setengah muka, sebaliknya yang sepatutnya separuh dicetak penuh sehalaman. Kesilapan ini menyebabkan aku terpaksa berdepan dengan Penasihat Persatuan Guru Pelatih. Aku berterus terang bahawa segalanya telah kuserahkan kepada ketua guru penasihat majalah.

7. Ketika bertemu dengan Puan Jauharah, aku dimarahi kerana memberi maklumat yang salah. Beliau mempertahankan diri bahawa saiz yang dicetak itu seperti yang aku serahkan kepadanya. Aku tunjukkan kepadanya salinan kertas karbon bertaip menggunakan mesin taip yang masih aku simpan. Persemukaan ini terjadi di Bilik Pensyarah. Apabila beliau enggan menerima bukti yang aku berikan, tanpa terkawal aku meninggikan suara, “Saya tak mahu bertanggungjawab, cikgu. Cikgu jawablah kepada PGP!” Akibatnya, pensyarah lain yang ada di bilik itu memandang kami. Aku tidak rasa bersalah ketika itu oleh sebab mukaku merah padam kerana marah.

8. Keadaan ditenangkan oleh pensyarah mentorku. Dia memujukku supaya meninggalkan pensyarah itu. Pengerusi Penerbitan, Mazli tidak pernah bertanyaku hal itu. Dalam mesyuarat Jawatankuasa PGP (Persatuan Guru Pelatih) juga aku tidak ditanyai tentang hal itu. Aku juga berdiam diri. Aku menganggap segalanya selesai. Aku juga tidak tahu kaedah penyelesaian yang dibuat.

9. Selepas peristiwa itu, aku cuak untuk bertemu dengan pensyarah itu. Nasib baik dia tidak mengajar aku. Pada tahun berikutnya, aku menarik diri daripada bertanding jawatan Pengerusi Penerbitan. Aku tidak mahu menanggung risiko menerbitkan majalah dengan ketua penasihatnya pensyarah yang sama. Memang benar, terbitan 1986 juga dinasihati oleh pensyarah itu. Pada tahun itu majalah dikendalikan oleh Ibrahim Talib pula, yang dipilih sebagai Pengerusi Penerbitan. Namun demikian, aku masih terlibat kerana diminta menjadi Ketua Editor. Aku berurusan terus dengan Ibrahim Talib, dengan itu aku tidak bertemu dengan pensyarah penasihat.

10. Ketika hampir menamatkan pengajian, aku memohon maaf di dalam hati kepada Puan Jauharah kerana meninggikan suara. Aku tidak pasti dia masih ingat atau tidak hal ini. Ketika aku kembali ke Institut Bahasa pada tahun 2007 untuk menerima sijil perguruan, aku tidak ingat berjumpa atau tidak dengannya. Mungkin dia belum memaafkan aku, kerana aku tidak pernah memohon maaf dengan suara. Harapnya dia sudah memberikan kemaafan.

.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan