x

TERIMA KASIH KERANA MENZIARAHI LAMAN INI -- CATATAN TENTANG SEBAHAGIAN DARIPADA KISAH HIDUP SAYA, DAN PENGLIBATAN SAYA DALAM PENULISAN (KREATIF DAN BAHASA) LAMAN INI SEDANG DIUBAH SUAI DAN DITAMBAH - DIGABUNGKAN DENGAN LAMAN TITIS TINTA SUPAYA LEBIH MANTAP

09 Julai 2010

31. MENDIRIKAN RUMAH TANGGA

.
DALAM “Ruangan Pembaca Muda”, Utusan Zaman (25 Februari 1990), tersiar catatan pemimpin ruangan itu, Pak Matlob, dengan tajuk “Setelah Membina Kata-kata, Penulis Muda Pun Membina Rumah Tangga”. Catatan ini tentang pernikahanku yang berlangsung pada 1 Mac 1990, hampir hujung minggu cuti persekolahan pertengahan penggal.

2. Pasanganku ialah Sabariah Nor binti Salleh, seorang penulis dari Dungun, Terengganu, merupakan peminat karyaku yang ke-107. Dia ahli yang aktif dalam Persatuan Sasterawan Terengganu (Pelita). Selain di Terengganu, dia mempunyai ramai kenalan penulis di Kelantan, kerana dia selalu ke sana menyertai aktiviti penulisan. Pertama kali kami bertemu adalah semasa perkampungan Hari Sastera 1985 di Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang. Sabariah Nor, yang kupanggil Nor dengan permintaannya, mahu kami diijabkabulkan pada awal cuti, namun dengan kehendak ayahnya, kami tidak dapat menolak tarikh itu.

3. Perbelanjaan untuk semua urusan perkahwinan itu kutanggung semuanya dengan wang yang kukumpul selama ini. Wang hantaran dan mas kahwin yang diminta keluarga Sabariah Nor RM2,000.00 sahaja. Hal-hal persiapan dilakukan oleh mek dengan bantuan isteri bapa saudaraku, jiran dan kenalan rapat mekku. Urusan menyewa bas untuk membawa rombongan kami pada mulanya dibuat oleh ayah dan pak su aku, namun kemudiannya aku sendiri yang berurusan dengan Syarikat Kenderaan Melayu Kelantan (SKMK) Machang.

4. Pernikahan ini berlangsung setahun selepas kami bertunang. Kami mengikat tali pertunangan pada 18 Februari 1989. Tarikh itu dicadang oleh tunangku kerana hari itu ialah hari ulang tahun kelahirannya; mahu dianggapnya sebagai hadiah hari lahir yang sangat bermakna daripadaku. Pada hari pertunangan itu, aku sedang bertugas di Jengka 10. Mek dan ayahku ke rumahnya dengan bantuan adik angkatnya, yang juga adik angkatku, Irza Daud, dari Wakaf Bharu.

5. Rombongan kami dengan sebuah bas itu tiba pada waktu Zuhur di Dungun. Kami berkumpul di Masjid Pak Sabah, Dungun, untuk sembahyang Zuhur, dan membuat persiapan ke rumah Sabariah Nor. Mak Nik Hawa, emak saudaraku yang menetap di Temerloh, Pahang, mengatakan aku kelihatan pucat. Dia sibuk menggincu bibirku supaya kelihatan ceria. Aku memakai sepasang baju Melayu satin putih dan bersamping biru.

6. Kami diijabkabulkan pada pukul 3.45 petang, di rumah beralamat No. 425, Jalan Bunga Raya, Dungun. Lafaz jawapan nikahnya ringkas sahaja: “Aku terima nikahnya dengan mas kahwin yang tersebut itu.” Tidak perlu kusebut nama pasanganku itu dan jumlah mas kahwin yang disetujui. Namun, aku terpaksa menjawabnya dua kali, kerana pembantu jurunikah tidak berpuas hati dengan jawapan pertamaku yang dikatakan tidak jelas. Selepas majlis yang tiada acara bersanding itu, keluargaku, jiran dan kenalan bertolak pulang dengan bas yang kami sewa itu. Rakan dari Institut Bahasa, Zakaria Taib dan Jailani, tidak kusangka, datang ke majlis itu. Aku melayan mereka sendirian sehingga mereka meminta diri.

7. Keesokan harinya, aku dan isteri dihantar oleh keluarga baharuku itu ke rumahku di Temangan Lama. Acara “menghantar dan menyambut menantu” itu perlu dibuat segera kerana aku dan isteri akan kembali ke Jengka 10 pada hari Sabtu malam. Kami disambut dengan jamuan kecil, diraikan jiran-jiran dan kenalan rapat mekku. Hari Sabtu malam, kami menaiki bas SKMK ke Temerloh dan tiba ke bandar itu pada pagi esoknya.

8. Di Temerloh, dengan menggunakan wang hantaran, isteriku mahu kami membeli set bilik tidur. Kami bernasib baik kerana tauke kedai perabot itu bersetuju menghantar katil, almari solek, dan almari pakaian ke Jengka 10 pada hari itu juga.
.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan