x

TERIMA KASIH KERANA MENZIARAHI LAMAN INI -- CATATAN TENTANG SEBAHAGIAN DARIPADA KISAH HIDUP SAYA, DAN PENGLIBATAN SAYA DALAM PENULISAN (KREATIF DAN BAHASA) LAMAN INI SEDANG DIUBAH SUAI DAN DITAMBAH - DIGABUNGKAN DENGAN LAMAN TITIS TINTA SUPAYA LEBIH MANTAP

26 April 2010

20. ISTIMEWANYA IB

.
KETIKA aku mendaftar pada 13 Februari 1984, maktab itu dinamai Maktab Perguruan Bahasa (MPB). Walau bagaimanapun, banyak pihak, lebih mengenalinya dengan nama lamanya, Language Institute, atau ringkasnya L.I. Pemandu teksi juga apabila dinyatakan destinasi ialah L.I., segera mengangguk dan membawa penumpangnya terus ke hadapan asrama.

2. Aku menulis sejarah Institut Bahasa dalam majalah Pantai Jaya terbitan tahun 1986, dengan judul “Setelah Bertahun-tahun Terlanjur...”. MPB mula beroperasi pada 12 Januari 1958 di bangunan sementara di Bukit Senyum, Johor Bahru, kemudiannya dipindahkan ke bangunan tetap bernilai lebih $5 juta di atas bukit di Lembah Pantai, seperti yang ada sekarang. Kuliah pertama di tempat baharu ini bermula pada 12 Februari 1959.

3. “Terlanjur” yang aku maksudkan ialah berlakunya penyimpangan matlamat penubuhan MPB dengan pelaksanaan kursus yang diadakan. Matlamat asal itu asalnya hendak dipulihkan mulai 1980, sebagaimana yang diumumkan Datuk Musa Hitam di Parlimen, tetapi tertangguh, hinggalah Datuk Abdullah Haji Ahmad Badawi telah mengumumkan pengembalian fungsi MPB itu pada 7 Disember 1985 dalam “Seminar Kembali ke Pangkal Jalan” anjuran Persatuan Bekas Pelajar MPB. Mulai tarikh itu, nama Maktab Perguruan Bahasa (MPB) ditukar kepada Institut Bahasa (IB).

4. Aku berpendapat bahawa IB ialah maktab perguruan pertama yang mendapat taraf institut. Pengembalian fungsi itu menjadi realiti pada tahun 1986 apabila pengambilan yang dibuat pada 21 Julai 1986, melibatkan lebih 200 orang pelatih yang hanya mengikuti kursus Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris, tidak lagi bersama dengan kursus Sejarah atau Geografi seperti sebelumnya. Aku berbangga hal ini terjadi semasa aku masih menjadi pelatih di sini.

5. Selain maktab pertama yang menggunakan istilah “institut”, IB juga istimewa kerana pernah menerima pelajar dari luar negara pada tahun 1985. Sembilan orang pelajar dari Maldives menjadi perintis program ini. Mereka mengambil masa 15 bulan di IB dengan mengikuti mata pelajaran Pendidikan, Bahasa Inggeris, Pedagogi, Perkaedahan, Pendidikan Seni, Muzik, Ekonomi Rumah Tangga, Sains Perpustakaan, dan Bahasa Malaysia. Semua kursus dijalankan dalam bahasa Inggeris.

6. Satu lagi keistimewaan yang ada pada IB ialah asramanya yang setinggi 13 tingkat. Aku berpendapat, itulah satu-satunya asrama maktab perguruan yang paling tinggi di Malaysia. Dengan ketinggian itu, asrama itu dapat dilihat berdiri gah dari jauh. Terdapat beberapa keistimewaan pada asrama ini. Pertama, asrama ini mempunyai tiga sayap yang mengunjur keluar. Oleh itu, bangunannya tidaklah berbentuk segi empat seperti bangunan lain. Kedua, biliknya yang memuatkan dua buah katil dan dua buah almari, aku anggap asrama yang luas, berbanding dengan bilik asrama di universiti dan beberapa buah maktab perguruan lain. Ruang legarnya dan ruang laluan di antara deretan bilik juga luas. Dengan hal yang demikian, penghuni dapat bergerak dengan bebas dan selesa. Seingatku, tingkat 7 dan tingkat 13 mempunyai Bilik Warden.

7. Asrama IB juga mempunyai sebuah lif yang terletak berhampiran dengan tangga, dua buah bilik makan, dan dua buah bilik rehat yang mempunyai kemudahan televisyen. Penghuni asrama di tempatkan di tingkat 2 dan ke atas. Pelatih lelaki, kalau tidak silap aku, ditempatkan mulai dari tingkat 8. Tingkat 1 menempatkan tempat tinggal Juruwati, orang yang bertanggungjawab menjaga keperluan penghuni, selain dua buah bilik sakit. Aku pernah menghuni bilik sakit ini selepas Minggu Orientasi. Di asrama ini, aku menghuni bilik A1-A2 tingkat 12 pada tahun pertama (1984), bilik C3-C4 tingkat 13 pada tahun kedua (1985), dan bilik E1-E2 tingkatan 13 pada tahun ketiga (1986).

8. IB juga mempunyai kemudahan Pusat Sumber yang hebat. Ruangnya yang luas memberi keselesaan kepada pelatih. Bahagian Perpustakaan terletak di tingkat atas, manakala di bawahnya terdapat Makmal Bahasa, yang diapit oleh Dewan Syarahan A dan Dewan Syarahan B. Aku pernah menghadiahi Perpustakaan IB dua naskhah novel kanak-kanak pertamaku, Berkelah Hanya Alasan.

.

1 ulasan:

  1. assalamualaikum tuan, saya sedang berusaha untuk menulis sejarah Insitut Bahasa di BUkit Senyum. Boleh saya dapatkan maklumat mengenainya. Saya ialah pensyarah IPGKBM 2020. Boleh berhubung dengan saya ?

    BalasPadam