x

TERIMA KASIH KERANA MENZIARAHI LAMAN INI -- CATATAN TENTANG SEBAHAGIAN DARIPADA KISAH HIDUP SAYA, DAN PENGLIBATAN SAYA DALAM PENULISAN (KREATIF DAN BAHASA) LAMAN INI SEDANG DIUBAH SUAI DAN DITAMBAH - DIGABUNGKAN DENGAN LAMAN TITIS TINTA SUPAYA LEBIH MANTAP

01 April 2010

12. BERLAKON: WAKIL PPI DIHALAU KELUAR BILIK

.

AKU ahli gerak kerja korikulum (Gerko) Kelab Drama. Guru penasihatnya ialah Puan Faezah Sulaiman dan Puan Radiah Nordin. Sebagai ahli kelab itu, aku harus berdrama. Aku tidak pandai sangat berlakon, tetapi sekadar melakukan gerak dalam lakonan pantomin, bolehlah aku buat walaupun selalu sumbang. Dua tiga kali juga aku muncul di pentas Dewan Besar MPB/IB sebagai pelakon drama bagi kelab itu.

2. Lakonan yang paling kuingat ialah dalam pantomin, yang sudah aku lupa tajuk dan majlisnya. Dalam persembahan itu, kami terpaksa bersentuhan jari untuk menggambarkan keakraban, kalau tidak silap aku. Mulanya kami dikehendaki berpegangan tangan, tetapi aku mencadangkan agar lebih baik sekadar bersentuhan jari sepintas lalu. Aku sendiri sudah rakan pemilik jari itu, pelajar Cina. Oleh sebab aku tidak biasa bersentuhan dengan perempuan, ketika sentuhan dua tiga kali itu terjadi, hujung jariku yang terlibat terasa agak panas. Namun demikian, persembahan itu boleh dianggap berjaya.


3. Perlu aku sebutkan bahawa selain berkhidmat dalam Jawatankuasa Penerbitan dan Penerangan, aku turut dilantik sebagai Ahli Jawatankuasa Penerbitan bagi Persatuan Pelajar Islam (PPI). Pelantikan aku itu disebabkan aku dianggap berkebolehan dalam hal penerbitan, di samping aku selalu menjadi pengunjung surau ketika solat lima waktu, dan rapat dengan beberapa orang kuat persatuan itu. Aku menerima pelantikan itu kerana tugasku hanyalah menerbitkan buletin bulanan tentang persatuan itu.

4. Aku tidak pasti, sama ada sehari atau beberapa hari selepas itu, waktu hampir 11.30 malam, ketika aku hendak “mendarat di atas katil”, aku dikunjungi rakan setingkatku di Tingkat 12 asrama maktab, orang kuat Persatuan Pelajar Islam. Seingatku, ketika itu aku bersendirian di bilik kerana rakan sebilikku, Mohd Tajuddin Azizan belum pulang. Rakanku itu ialah rakan baik Rosniza Ismail. Dia menyatakan rasa kurang senang dengan penglibatanku dalam persembahan drama yang melibatkan sentuhan dengan orang bukan muhrim. “Jawatankuasa PPI tidak wajar buat macam itu,” katanya. Dia menegurku dengan lembut sahaja.

5. Aku tidak kisah sekiranya dia menegurku hal itu. Memang benar aku patut ditegur. Yang aku tidak senang ialah dia menyalahkan aku kerana berada dalam Kelab Drama. Aku sudah lupa hal lain yang diperkatakan, tetapi yang nyata, teguran-tegurannya menimbulkan kemarahan aku. Di puncak kemarahanku, aku dengan tidak segan-silu menghalaunya keluar dari bilikku dengan suara lantang: “Keluar! Keluar!” Kebetulan ketika itu, pintu tidak bertutup. Suaraku yang kuat menyebabkan rakanku yang menginap di bilik bertentangan dengan bilikku membuka pintu. Shamsudin Ramli, yang mula-mulanya terpinga-pinga, kemudiannya datang menyabarkan aku, dan meminta orang kuat PPI kembali ke biliknya dahulu.

6. Peristiwa itu tersebar kepada rakan-rakan lain, malahan sampai kepada Puan Radiah Nordin. Dia memanggil aku. Aku ceritakan hal yang berlaku. Pensyarah ini juga tidak senang dengan tindakan pelajar tersebut. Namun begitu, tiada apa-apa tindakan yang dibuat. Aku juga tidak kisah. Walaupun begitu, aku tidak bercakap dengan Mat Azmi buat beberapa ketika. Kesannya, aku menulis surat kepada PPI untuk melepaskan jawatan aku sebagai Ahli Jawatankuasa Penerbitan PPI dengan alasan bahawa aku telah mencalarkan maruah PPI. Aku sudah lupa sama ada permohonan itu diterima atau tidak.

7. Rakan itu baik orangnya. Kata-katanya lembut, tetapi sesekali sinis. Pernah sekali, kami tidak sempat bersolat di surau maktab. Ketika aku mahu bersolat sendirian, Rosniza datang dan mengajakku bersolat jemaah di biliknya. Apabila aku pergi, rakan itu sudah menunggu kami. Aku menghampar sejadahku yang sudah usang, tetapi dia melarang aku. “Sejadah buruk,” katanya perlahan sambil tersenyum. Entah mengapa, tiba-tiba telingaku berdesing. Tanpa berfikir panjang, aku mengambil sejadahku, dan meninggalkan mereka, lalu bersolat sendirian di bilikku.

8. Dia dan Rosniza antara pengikut kumpulan Tabligh, dan selalu mengikuti kegiatan kumpulan itu di luar maktab. Pada masa itu, ada juga pelajar yang menjadi pengikut Al-Arqam dan selalu mengunjungi perkampungan jemaah itu. Aku juga sudah lupa tempoh aku berkonfrontasi dengannya akibat kes lakonanku itu, dan juga lupa hal yang menyebabkan kami berbaik-baik semula.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan