x

TERIMA KASIH KERANA MENZIARAHI LAMAN INI -- CATATAN TENTANG SEBAHAGIAN DARIPADA KISAH HIDUP SAYA, DAN PENGLIBATAN SAYA DALAM PENULISAN (KREATIF DAN BAHASA) LAMAN INI SEDANG DIUBAH SUAI DAN DITAMBAH - DIGABUNGKAN DENGAN LAMAN TITIS TINTA SUPAYA LEBIH MANTAP

13 Mac 2010

9. TAHUN PERTAMA DI MPB

.
.

SEPERTI lazimnya, kehidupan di institusi pengajian bermula dengan minggu suai kenal. Aku dan rakan-rakan menjalaninya dari pagi hingga malam. Kadang-kadang, selepas jam 10.30 juga kami terpaksa menjalani aktiviti yang dikendalikan oleh senior yang menginap di tingkat yang sama dengan kami. Aku ditempatkan di tingkat 12, dan tinggal sebilik dengan rakan yang berasal dari utara, Mohd Tajuddin bin Azizan.
.
2. Selepas minggu orientasi itu, beberapa orang pelatih baharu terkena serangan penyakit bintil-bintil merah di seluruh badan. Mereka dihantar ke Hospital Universiti. Hospital itu kelihatan tidak jauh dari situ, kerana dapat dilihat dengan jelas dari tingkat asrama kami. Kemudian aku juga terkena penyakit itu, berjangkit daripada rakan sebilik. Aku disuruh pergi ke hospital. Tiada sesiapa yang sanggup menghantar aku. Aku pun mengambil keputusan pergi sendiri. Aku tidak tahu mengambil bas, lalu membuat keputusan berjalan kaki sendirian ke sana. Rupa-rupanya hospital itu tidaklah sedekat yang disangka. Berpeluh aku berjalan. Apabila sampai berhampiran hospital itu, aku terpaksa bertanya orang untuk masuk. Proses untuk mendapat rawatan juga tidak secepat yang disangka. Namun, dengan surat pengenalan diri daripada pihak maktab, dan penyakit yang kualami itu sudah banyak menjangkiti pelatin lain, aku diperiksa dengan segera. Aku mendapat cuti tujuh hari. Aku balik semula ke asrama maktab dengan berjalan kaki juga.

3. Ekoran penyakit itu, aku diasingkan. Aku ditempatkan di bilik sakit yang terletak di tingkat satu asrama. Terdapat dua ruang untuk lelaki, tetapi penghuninya aku seorang. Penyelia Asrama, yang dipanggil Juruwati, mahu aku membuka semua lampu di situ pada waktu malam. Ketika makan, urus setia asrama menghantar makanan kepadaku. Seorang daripada mereka kagum kerana aku tidak takut. Yang selalu datang ialah rakan setingkatku, Rosniza Ismail, mengikuti Pengajian Melayu peringkat sekolah rendah. Keluargaku di rumah tidak tahu bahawa aku terkena jangkitan itu. Selepas aku bebas daripada penyakit itu barulah aku tahu bahawa di tingkat satu asrama itu, tidak jauh dari bilikku, seorang pelajar meninggal dunia kerana terjun dari tingkat tujuh setahun lalu. Baru aku teringat hal itu kerana aku pernah membacanya dalam surat khabar ketika aku masih bekerja di Machang. Kemudiannya, aku mendengar pelbagai cerita aneh yang terjadi di sekitar asrama itu. Alhamdulillah, hal yang tidak baik itu tidak aku alami sepanjang aku berada di asrama itu.
.
4. Aku menginap di asrama itu selama tiga tahun, iaitu sepanjang aku menjadi pelatih di maktab itu. Pada tahun kedua, aku dibenarkan menetap di asrama setelah aku terpilih sebagai Naib Pengerusi Penerbitan dalam pilihan raya Persatuan Guru Pelatih. Aku menewaskan Ibrahim Talib, rakan yang sekursus dengan Rosniza, yang juga seorang penulis yang berbakat. Sebagai Ahli Majlis Guru Pelatih, aku terlibat dengan banyak urusan rasmi maktab, dan memakai kot yang berwarna kuning langsat. Tugasku yang utama ialah dalam hal penerbitan, iaitu edaran bulanan, serta majalah tahunan, Pantai Jaya. Pengerusi Penerbitan ketika itu ialah Mazli. (Rentetan peristiwa tentang hal Jawatankuasa Penerbitan ini akan aku ceritakan dalam catatan selanjutnya).
.
5. Ketika di Maktab Perguruan Bahasa ini, keputusan STPM 2003 diumumkan. Keputusan yang kuperoleh ialah tiga mata pelajaran lulus penuh, dengan Bahasa Malaysia (Prinsipal B), Pengajian Am (Prinsipal D), dan Geografi (Prinsipal E), manakala Sejarah, hanya lulus sebahagian (R). Keputusannya tidak membanggakan aku, malahan matlamatku untuk mendapat A dalam kertas Bahasa Malaysia tidak tercapai. Namun, aku tidak kisah, kerana aku sudah berada di maktab perguruan. Selepas tamat kursus, aku sudah terjamin mendapat pekerjaan, sebagai guru. Oleh itu, aku tidak langsung memohon tempat di universiti.
.
6. Aku ditempatkan di kelas G. Dalam setiap kelas dicampurkan pelbagai kursus. Aku sendiri dalam kursus Pengajian Melayu dan Sejarah (PMS). Kursus lain ialah Pengajian Inggeris dan Sejarah (PIS), Pengajian Melayu dan Geografi (PMG), dan Pengajian Cina dan Geografi (PCG). Kursus peringkat sekolah rendah ditempatkan dalam kelas lain, juga bercampur kursus, iaitu Pengajian Melayu dan Pengajian Inggeris.
.
7. Dalam kokurikulum, kami telah ditetapkan untuk menganggotai unit uniform, sukan, dan persatuan tertentu. Aku dipilih sebagai anggota pancaragam, ahli permainan hoki, dan Kelab Drama. Hoki dan Kelab Drama tidak asing bagi aku, tetapi menjadi ahli pancaragam, suatu hal yang baharu. Di sekolah, aku tidak pernah menganggotai sebarang unit uniform. Dalam pancaragam, aku dikehendaki memainkan alat muzik trombon. Bukan main susah aku hendak meniup dan mengendalikan alat yang besar ini. Sampai akhir kursus aku tidak pandai meniup alat itu dengan baik. Kalau ditiup, aku sendiri tidak sanggup mendengarnya. Pensyarah Penasihat, Encik Abdul Murad Hamid, mengatakan tiupan aku “terlalu klasik”. Dalam permainan hoki pula, aku selalu dikatakan mencangkul rumput. Aku rasa gelaran itu tidak tepat sama sekali, namun aku tidak kisah asalkan kakiku tidak dicangkul pemain lain.
.
8. Semasa tahun pertama, aku tidak banyak terlibat dengan aktiviti besar. Aku berpeluang untuk meneruskan kegiatanku menghasilkan karya kreatif. Aku bersaing dalam penulisan dengan M. Amin Siddiq, rakanku dalam kursus Pengajian Melayu-Geografi, tetapi kami tidak sekelas. Aku menulis sajak dan cerpen, yang disiarkan dalam Mingguan Malaysia, Berita Minggu, Bacaria, Mingguan Islam, serta ruangan cerpen di RTM Kuala Lumpur. Daripada honororium yang kuperoleh, aku gunakan untuk keperluan harian. RM100.00 kukirimkan kepada emakku di kampung. Dengan itu, wang elaun pengajian yang telah ditolak bayaran makanan asrama dan keperluan lain oleh pihak maktab, tersimpan kukuh dalam Malayan Banking (Maybank). Sesekali sahaja wang itu kukeluarkan, menggunakan kad ATM “Kawanku”.
.
9. Untuk mengirim karya dan membuat kiriman wang kepada emakku, aku akan ke Pejabat Pos Pantai Baharu. Pejabat pos itu tidak jauh dari maktab. Aku berjalan kaki ke sana. Kekerapan aku berurusan di situ menyebabkan aku mengenali seorang kerani pejabat pos itu. Mungkin kerana dia juga berasal dari Kelantan, iaitu Pengkalan Batu, Pasir Mas, memudahkan aku berurusan di situ sekiranya dia bekerja. Raja Esah namanya. Kerap kali aku terkinja-kinja di belakang kerana pelanggan ramai, apabila dia ternampak aku, segera dia memanggil aku, yang membolehkan aku menyelesaikan urusan dengan cepat.
.
10. Ketika pertama kali aku hendak keluar ke pusat bandar Kuala Lumpur, aku dan rakan, Rosniza, tidak tahu arah tuju. Aku hanya mengikut kawanku menaiki sebuah bas mini dan membayar tambang 50 sen. Kami turun apabila rakan lain turun. Selepas itu, kami tidak tahu arah tuju. Namun, aku meyakinkan Rosniza bahawa kalau terjumpa dengan Kompleks Pertama, kami dapat berjalan ke Chow Kit. Aku masih mengingati jalan itu ketika ke kedai buku itu semasa aku mengikuti rombongan sekolah pada tahun 1981 lalu. Malangnya, apabila kami berada di depan Kompleks Pertama, selepas puas bertanya orang yang kami temukan dalam perjalanan tentang kompleks itu, aku tidak tahu hendak ke kiri atau ke kanan. Seperti dalam drama televisyen, tiba-tiba aku terdengar orang memanggil nama ringkasku dengan kuat, “Mi!” Apabila diperhatikan, aku nampak seorang pemuda melambai-lambai kami dari kaki lima Kompleks Pertama. Aku tersenyum lebar. Rupa-rupanya ada juga kenalanku di ibu kota ini. Kami bergegas-gegas menyeberangi jalan dan bertemunya. Dialah rakan dalam Rumpun Seni Melayu Kelantan, berasal dari Tanah Merah. Memang aku tahu dia ke Kuala Lumpur untuk bekerja sebagai wartawan. Namanya Kamaruzzaman Yusoff, yang lebih dikenali sebagai Kamarul. Dia menolong kami mencari tempat tuju kami. Selepas itu, hingga sekarang, aku tidak lagi bertemunya. Yang selalu dapat aku tengok ialah wajahnya dalam kaca televisyen, kerana dia kemudiannya berjaya sebagai pelakon.
.
.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan