x

TERIMA KASIH KERANA MENZIARAHI LAMAN INI -- CATATAN TENTANG SEBAHAGIAN DARIPADA KISAH HIDUP SAYA, DAN PENGLIBATAN SAYA DALAM PENULISAN (KREATIF DAN BAHASA) LAMAN INI SEDANG DIUBAH SUAI DAN DITAMBAH - DIGABUNGKAN DENGAN LAMAN TITIS TINTA SUPAYA LEBIH MANTAP

24 Ogos 2010

43. AKTIVITI LAIN



.
KETIKA di UM, aku tidak terlibat langsung dengan aktiviti kokurikulum. Pada masa itu belum ditekankan tentang kepentingan kokurikulum. Aku pernah mendaftar sebagai ahli Persatuan Mahasiswa Anak-anak Kelantan, tetapi tidak pernah mengikuti aktiviitinya, malahan tidak mengetahui apa-apa tentang aktivitinya.

2. Walaupun universiti mengadakan pilihan raya universiti pada setiap tahun, tiada antara peserta Program Kembar yang terlibat. Sungguhpun begitu, ramai juga yang mengundi, termasuk aku. Aku sentiasa memilih pihak Barisan Mahasiswa Bersatu (BMB), yang mendukung aspirasi kerajaan. Aku tidak berminat dengan pihak yang bertentangan dengan BMB kerana pihak itu mencanangkan dasar Islam tetapi selalu berkempen dan bertindak memburuk-burukkan pihak lawan secara melampau. Pihak ini terpengaruh dengan parti politik di luar kampus yang juga melakukan hal yang sama. Walau bagaimanapun, pihak ini sangat kuat, mendapat sokongan dari luar kampus, dan memenangi sebahagian besar kerusi yang dipertandingkan.


3. Meskipun tidak melibatkan diri dalam aktiviti kokurikulum, aku pernah mendapat kepercayaan untuk menjadi hakim Pertandingan Bercerita Peringkat Sekolah Rendah Sekitar Wilayah Persekutuan. Pertandingan dianjurkan oleh Persatuan Bahasa Melayu Universiti Malaya (PBMUM) sempena Minggu Bahasa dan Sastera Melayu. Pertandingan diadakan pada 24 Ogos 1997 bagi peringkat saringan di Auditorium, Kompleks Perdana Siswa, UM. Oleh sebab pendingin hawa di auditorium itu sangat sejuk, aku tidak selesa meneliti kehebatan murid sekolah rendah bercerita, kerana terasa hendak buang air kecil. Rupa-rupanya bukan aku sahaja yang merasakan “derita” itu, kerana seorang hakim dari kalangan pensyarah telah meminta pertandingan ditangguhkan sebentar. Aku dan empat orang hakim lain berebut-rebut ke tandas Kompleks Perdana Siswa. Aku tidak terlibat dalam pertandingan peringkat akhir yang diadakan beberapa hari selepas itu.

4. Selain itu, aku juga dijemput oleh Institut Bahasa untuk menjadi salah seorang panel Penghayatan Puisi Pelajar-pelajar Sekolah Menengah Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, yang diadakan di Dewan Besar, IB. Aku menerima pelawaan itu atas permintaan pensyarah IB, Encik Omar bin Mamat, seorang penulis, yang kukenalinya pernah mengikuti Kursus Dalam Perkhidmatan di IB semasa aku menjalani Kursus Perguruan Asas dahulu. Aku terpaksa membeli buku puisi yang digunakan oleh pelajar dan buku ulasan sebagai panduan untuk membuat kupasan. Sebagai persediaan, aku tulis nota ringkas untuk melancarkan tugasku pada hari itu. Majlis itu diadakan pada waktu petang. Oleh sebab pada sebelah paginya aku menghadiri kuliah, maka aku terus ke IB sebaik-baik sahaja tamat kuliah di UM. Dua orang lagi panel yang bersamaku ialah pegawai dari Dewan Bahasa dan Pustaka. Pada akhir majlis, aku menerima sekeping sampul surat daripada penganjur, dan apabila kubuka, terdapat sekeping wang kertas RM50.00 di dalamnya.

5. Pada tahun 1997, semasa Institut Bahasa mengadakan majlis konvokesyen pelajarnya, kami dari kumpulan Program Kembar IB-UM ambilan 1993, 1994, 1995 dan 1996 juga turut menerima sijil. Kami turut disenaraikan apabila wujud perbincangan antara kami dengan pihak IB, dengan bantuan dan sokongan daripada Universiti Malaya dan Bahagian Pendidikan Guru. Majlis diadakan di Dewan Muktamar, Pusat Islam, Kuala Lumpur pada 18 September 1997 (hari Khamis). Kami menerima sijil daripada Menteri Pendidikan Malaysia, YB Dato’ Sri Mohd Najib bin Tun Abdul Razak. Ketika konvokesyen itu diadakan, keadaan cuaca di Kuala Lumpur tidak baik kerana diselubungi jerebu. Gambar yang kami ambil di luar dewan kelihatan tidak jelas.


.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan