x

TERIMA KASIH KERANA MENZIARAHI LAMAN INI -- CATATAN TENTANG SEBAHAGIAN DARIPADA KISAH HIDUP SAYA, DAN PENGLIBATAN SAYA DALAM PENULISAN (KREATIF DAN BAHASA) LAMAN INI SEDANG DIUBAH SUAI DAN DITAMBAH - DIGABUNGKAN DENGAN LAMAN TITIS TINTA SUPAYA LEBIH MANTAP

17 Ogos 2010

42. WEU 4744

.
AKU telah memiliki lesen memandu kelas D dan kelas B2 pada tahun 1992, ketika masih di Jengka 10. Walaupun aku tidak mempunyai motosikal, apatah lagi kereta, aku tetap mengambil lesen kedua-dua kenderaan itu kerana rakan-rakanku di SMJX sibuk mendapatkan lesen tersebut. Syarikat yang mengendalikan latihan memandu di Jengka 10 itu dimiliki oleh seorang peneroka yang kami kenali, dan dibantu oleh anaknya yang menjadi rakan baik kami, Dollah. Aku lulus ujian memandu kereta dan menunggang motosikal serentak pada hari yang sama.

2. Motosikal memang selalu aku tunggang dengan meminjam motosikal kepunyaan Cikgu Daniel, Cikgu Ibrahim Putra, atau Cikgu Abdul Mubin Hussain. Namun demikian, aku tidak pernah meminjam kereta orang lain. Aku takut sekiranya berlaku sesuatu pada kereta itu, aku perlu membayar ganti rugi. Selepas mendapat lesen memandu kereta, pernah sekali sahaja aku memandu kereta Proton Saga kepunyaan suami adik angkatku yang mengunjungi kami.

3. Setelah memasuki tahun akhir pada tahun 1997, oleh sebab banyak hari aku perlu mengikuti kuliah dan tutorial hingga pukul 5.00 dan 6.00 petang, aku mengambil keputusan untuk membeli sebuah motosikal. Mula-mulanya aku mahu membeli motosikal terpakai sahaja untuk menjimatkan wang. Namun, aku akhirnya mengambil keputusan untuk membeli motosikal baharu. Aku mendapat bantuan daripada ayah dan mek. Ayah memberiku RM1,000.00, daripada simpanan Amanah Saham Bumiputera (ASB), dan mek memberiku RM500.00. Aku mengunjungi sebuah kedai menjual motosikal di Jalan Bangsar. Kedai itu membenarkan aku membuat bayaran secara ansuran selama setahun setelah aku sanggup membayar pendahuluan RM1500.00. Mulai pertengahan Julai 1996, aku pun memiliki sebuah motosikal Honda C70, WEU 4744, yang memudahkan aku berulang-alik ke kuliah. Setiap bulan aku membayar ansuran sebanyak lebih kurang RM100.00 lebih. Penggunaan motosikal itu ternyata dapat mengurangkan penatku, dan kos minyaknya sangat kurang berbanding dengan bayaran tambang bas mini atau bas Intrakota.

4. Mulai bulan Disember 1996, anak sulungku, Suzati, mula memasuki darjah satu, setelah mengikuti pelajaran prasekolah di Tadika Kemas Pantai Dalam, tidak jauh dari rumah sewaku. Aku mendaftarkannya di Sekolah Rendah Pantai Baru, supaya memudahkan aku menghantarnya dan menjemputnya pulang kerana tidak jauh dari rumah sewa. Walau bagaimanapun, Jabatan Pendidikan Wilayah Persekutuan menempatkan Suzati di SRK (Perempuan) Methodist (1), Brickfields. Sekolah itu terletak jauh dari rumah sewaku. Sekolah itu sebenarnya berkongsi bangunan dengan SRK (Perempuan) Methodist 1. Semasa Methodist 1 melaksanakan pengajaran pada waktu pagi hingga tengah hari, Methodist 2 pula menyambungnya pada waktu tengah hari hingga petang. Apabila cukup enam bulan, kedua-dua sekolah itu bertukar sesi pula. Ketika Suzati dalam tahun satu, aku menghantarnya hingga ke dalam bilik darjah, sebelum aku berkejar ke kampus sekiranya ada kuliah atau tutorial, sama ada ketika dia terlibat dengan sesi pagi atau petang. Ketika dia belajar pada sesi pagi, aku akan menjemputnya pulang ke rumah pada tengah hari, dan aku akan kembali ke kampus sekiranya terdapat kuliah atau tutorial.

5. Ketika aku pulang ke kampung, sama ada pada hari raya atau cuti sekolah, motosikal itu kubawa masuk ke dalam rumah. Kuletakkan di bahagian dapur. Bimbang sekali aku meninggalkan harta itu di luar rumah. Pada suatu pagi, apabila aku hendak menggunakan motosikal itu, kenderaan itu tidak dapat dihidupkan seperti biasa. Apabila kubuka tangki minyak, kudapati tiada setitik pun petrol di dalamnya. Rupa-rupanya minyak itu dicuri orang dengan cara memotong salur getah yang menyalirkan minyak ke enjin. Bahagian yang dipotong itu terpaksa kusambung semula. Aku menumpang motosikal jiranku untuk ke pam minyak yang terletak di Jalan Pantai Baru. Nasib baik hari itu aku tidak ada kuliah pada waktu pagi.
.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan