x

TERIMA KASIH KERANA MENZIARAHI LAMAN INI -- CATATAN TENTANG SEBAHAGIAN DARIPADA KISAH HIDUP SAYA, DAN PENGLIBATAN SAYA DALAM PENULISAN (KREATIF DAN BAHASA) LAMAN INI SEDANG DIUBAH SUAI DAN DITAMBAH - DIGABUNGKAN DENGAN LAMAN TITIS TINTA SUPAYA LEBIH MANTAP

08 April 2010

16. MENULIS LIRIK LAGU NASYID

.
MENJELANG bulan Ramadan tahun 1985, pensyarah Muzik, Encik Abdul Murad Hamid, memberiku sekeping pita rakaman. “Dengar dua buah lagu di dalamnya, dan masukkan lirik,” katanya, ketika itu di dalam bilik kuliah Pendidikan Muzik. “Untuk apa?” tanyaku. “Nasyid, sempena Musabaqah Membaca Quran tahun ini,” balasnya. “Peringkat kebangsaan?” tanyaku lagi. “Kebangsaan dan antarabangsa!”

2. Hah, bala! Fikirku di dalam hati. Masalahnya bukanlah hal mengeluarkan kata demi kata, tetapi masalah utamanya, dia tidak memberiku not lagu. “Saya tak pandai, cikgu,” aku tersengih-sengih. “Alah, buat sajalah!” Tugas berat buatku. Namun demikian, aku percaya inilah peluangku untuk menunjukkan bakatku dalam penulisan lirik. Selama ini aku tidak berpeluang menulis lirik lagu. Apabila lirik itu digunakan nanti, sudah tentu namaku akan berkumandang di astaka, radio, dan televisyen. Hal itu membuatkan aku senang dan senyum sendirian.

3. Ketika ada waktu lapang, aku pasang kaset itu menggunakan radio kaset. Berkali-kali aku mendengar susunan muzik itu. Pada mulanya, aku dapati kedua-dua lagu itu sama sahaja temponya. Namun demikian, akhirnya aku dapat mengesan kelainannya. Aku pun menulis lirik mengikut tema yang dikehendaki. (Aku sudah terlupa tema musabaqah pada tahun itu). Beberapa kali aku membuat perubahan. Apabila aku sudah berpuas hati, pada suatu petang, aku turun ke tingkat 7 asrama, dan mengetuk bilik Encik Murad. Dia sudah berpesan kepadaku, ketika itu dia tiada di maktab, dan memintaku menghantar ke biliknya. Kalau tidak silap aku, isterinya yang membuka pintu, dan kuserahkan pita rakaman dan kertas lirik lagu yang telah kutaip rapi kepadanya.

4. Tidak beberapa lama selepas itu, Encik Murad memberitahuku bahawa banyak bahagian yang tidak masuk dalam muzik. Aku ketawa. “Saya dah beritahu cikgu, saya tak pandai.” Cikgu Murad tersenyum sahaja. “Saya dah suruh Ismail ubahsuai. Nanti masuk namanya sekali sebagai penyesuai.” Aku mengangguk sahaja. Aku berpuas hati kerana hasil karyaku masih diterima. Selepas itu aku dapati beberapa orang pelatih lelaki tahun satu dipilih untuk mengganggotai kumpulan nasyid yang dibentuk oleh Encik Murad. Aku sudah lupa nama kumpulan itu. Aku pernah melihat mereka berlatih. Seorang ahli kumpulan itu, Awi, pada suatu hari, bertanyaku, “Sebab apa mu tak latih sendiri kumpulan ni?” Aku gelak besar. “Mu kan tulis liriknya!” Aku menjawab, “Aku mana reti hal muzik. Aku tulis lirik saja, itu pun kelam-kabut!”

5. Sampai waktunya musabaqah diadakan, ketika dalam acara perasmian peringkat kebangsaan, kumpulan nasyid IB pun muncul. Ramai penghuni asrama berkumpul di Bilik Rehat A asrama untuk menonton kumpulan koir maktab kami membuat persembahan. Aku yang baru selesai menunaikan sembahyang tarawikh di surau maktab turut berada di bilik rehat itu. Aku yang berdiri di sudut bilik rehat itu berdebar menunggu hasil karyaku dikumandangkan. Sebelum persembahan, pengacara malam itu mengumumkan tajuk lagu, gubahan muzik oleh Encik Abdul Murad Hamid, dan lirik ciptaan bersama aku dan Encik Ismail, kakitangan Jabaan Teknologi Pendidikan. Pada ketika itu, ada rakan yang berpaling kepadaku. Aku senyum dibuat-buat dalam debaran dada yang belum hilang. Apabila aku hayati lagu nasyid itu, memang banyak bahagian yang dipinda. Namun begitu, aku sangat puas kerana karyaku sudah dikumandangkan.

8. Pada malam penutup peringkat kebangsaan, sekali lagi lagu itu dipersembahkan. Kali ini aku mengikutinya di bilikku, dan merakam pengumuman dan persembahan itu ke dalam pita rakaman menggunakan radio kaset. Oleh itu, aku dapat mendengarnya berkali-kali. Ketika itu, persembahan nasyid tidak diiringi oleh alunan muzik.

9. Apabila tiba musabaqah peringkat antarabangsa, lagu tersebut dipersembahkan sekali lagi. Selain itu, sebuah lagu lagi yang menggunakan lirik ciptaanku, dipersembahnkan. Oleh itu, musabaqah peringkat antarabangsa ini memperdengarkan kedua-dua lirik ciptaanku. Seperti lirik pertama, lirik yang kedua ini juga mengalami perubahan, dan diisytiharkan ciptaan bersama dengan Encik Ismail. Aku juga membuat rakaman persembahan itu.

10. Selepas itu, aku menerima surat daripada adik bongsuku yang mengucapkan tahniah kerana aku berjaya mencipta lirik nasyid. Mengikut katanya, orang kampung turut menyatakan gembira akan kejayaanku itu. Ketika bertemu Encik Murad beberapa ketika selepas berakhirnya kedua-dua musabaqah itu, aku bertanya tentang “apa-apa” yang mungkin ada untukku sebagai penulis lirik. Aku kecewa juga apabila diberitahu bahawa penganjur tidak memberikan apa-apa imbuhan. Mukaku keruh di depan Encik Murad. Setiap ahli kumpulan nasyid yang hanya menyanyi mendapat dua pasang baju Melayu percuma lengkap dengan samping yang digunakan semasa persembahan, dan hadir makan malam bersama dengan Yang di-Pertuan Agong, tetapi aku yang memerah otak, tidak mendapat apa-apa. Kalau ada sijil penghargaan sahaja pun aku rasa berbaloi.

11. Rakaman lagu nasyid itu aku simpan hingga beberapa lama. Ketika aku bertugas di Jengka, Pahang, pita rakaman itu masih ada. Namun, selepas itu, pita rakaman itu rosak, dan lagunya tidak dapat didengar lagi. Dengan berat hati, pita rakaman itu pun dibuang. Yang turut sama terbuang ialah kedua-dua lirik lagu itu yang tidak kusalin semula. Alahai!
.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan